Recensie: Musical Memories Concert een groot succes

Maandag 27 Mei 2013

De stadsschouwburg in Haarlem stond zondag helemaal in het teken van legendarische musicalhits. Musicalsterren René van Kooten, Tony Neef, Linda Wagenmakers, Marleen van der Loo, Jeroen Phaff en Martin van der Starre zongen samen met talenten van het MusicalCamp en zanggroep Prestige verschillende nummers uit bekende musicals. Na afloop van dit vermakelijke en indrukwekkende Musical Memories Concert spraken we kort met Tony Neef en Linda Wagenmakers.

Door Chantal Bakker | Foto's: Bianca Bakker

Het concert wordt geopend met nummers uit de musical We Will Rock You. Als eerste verschijnt zanggroep Prestige op het podium en zingt het nummer ‘Bohemian Rhapsody’. Vlak daarna is het publiek stil van het indrukwekkende optreden van Linda Wagenmakers. De musicalster zingt een prachtige versie van ‘Somebody to love’ van Queen. Samen met Martin van der Starre zingt Wagenmakers ook het nummer ‘I want it all’ uit de musical We Will Rock You.

In de zaal begint de stemming er intussen in te komen. De nummers worden beloond met een luid applaus, er wordt meeklapt op het ritme van de muziek en hier en daar worden de liedjes meegezongen. Dan verschijnt Marleen van der Loo op het podium. Samen met de jongste deelnemers van MusicalCamp zingt ze ‘Doremi’ uit de musical The Sound of Music. Daarna blikt Jeroen Phaff terug op zijn Duitse musical carrière, hij zingt een nummer uit de Duitse versie van Les Miserables. Om in de sferen van Les Miserables te blijven, verschijnt ook René van Kooten op het podium. Van Kooten zingt een prachtige versie van het nummer ‘Breng hem thuis’, alsof hij nog steeds dagelijks te zien in als Jean Valjean.

Tony Neef & Linda Wagenmakers
Met musicalacteurs als Linda Wagenmakers en Tony Neef, kan het natuurlijk niet anders dan dat er nummers uit Miss Saigon worden gezongen. Neef kruipt terug in de rol van Chris en zingt het nummer ‘Waarom, God?’. Even later komt ook Wagenmakers het podium op. Na ongeveer 17 jaar staan de twee musicalsterren weer tegenover elkaar om het liefdesduet ‘Zon en Maan’ uit Miss Saigon te zingen. Ze vinden het geweldig om weer eens samen te zingen. “Linda en ik hebben het altijd ontzettend gezellig en we voelen elkaar goed aan”, vertelt Neef. Wagenmakers is het met hem eens: “Toen we hier vandaag kwamen hadden we het over het nummer uit Wicked dat we moeten zingen. Wij dachten in het Engels, maar dat bleek toch in het Nederlands te zijn. We helpen elkaar er een beetje doorheen en dan komt het toch altijd goed.”

Neef en Wagenmakers waren naast Miss Saigon ook samen te zien in de musicals Rocky en Shit Happens. Toch hebben ze hun leukste herinneringen aan Miss Saigon. “Met Miss Saigon is het allemaal begonnen. Deze musical is echt van betekenis geweest voor ons”, vertelt Neef. Voor Linda was vooral de hechte band met de groep heel bijzonder. “We waren een echte familie en het was dan ook heel zwaar toen we na drie jaar afscheid van elkaar moesten nemen. Ik heb toen echt mijn ogen uit mijn kassen gehuild.” Ondanks het enorme succes van Miss Saigon in 1996 waren Neef en Wagenmakers toen nog niet bezig met het feit dat dit wel eens hun doorbraak zou kunnen zijn. “We hebben nooit in termen van doorbraak gedacht, daar waren we helemaal niet mee bezig en veel te naïef voor. Achteraf kwamen we er pas achter welke impact de musical eigenlijk op ons gehad heeft”, aldus Wagenmakers.

MusicalCamp
Ook de allerkleinsten van MusicalCamp krijgen de kans om hun zangkunsten te laten zien. Als kleine weesjes zingen ze de nummers ‘Het is een zwaar bestaan’ en ‘Morgen’ uit Annie. En natuurlijk mag ook dans niet ontbreken in een Musical Memories Concert. Verschillende nummers worden aangevuld met mooie en vrolijke dansen. Bij liedjes als ‘You’re the one that I want’ uit Grease en ‘Big Spender’ uit Chicago zijn indrukwekkende dansen te zien.

Om het concert compleet te maken zingt René van Kooten het nummer ‘De laatste dans’ uit Aspects of Love en brengen Marleen van der Loo en Jeroen Phaff ‘Schepen in de nacht’ uit de musical ‘Elisabeth’ ten gehore. Het spetterende concert wordt afgesloten met opnieuw een duet tussen Wagenmakers en Neef. Lachend en vol overtuiging zingt het duo ‘Dit ene moment’ uit Wicked. Tot slot laten de talenten van MusicalCamp het nummer ‘Do you hear the people sing’ uit Les Miserables horen.

Initiatief
Musical Memories Concert is ontstaan uit de behoefte om ambitieuze amateurs het podium te laten delen met hun grote voorbeelden. De talenten van morgen zijn aangetrokken via een lokale theaterschool, een dansschool, een volwassen zanggroep en MusicalCamp. MusicalCamp is een zomerkamp voor iedereen die graag met theater bezig is en tussen de acht en vijfenveertig jaar is. De deelnemers gaan een week lang op kamp, waarbij ze dagelijks les krijgen van grote namen in het vak.

Tony Neef is één van deze grote namen. “Ik vind het een geweldig initiatief en ga in augustus ook les geven. Er zit echt veel talent tussen en het leuke vind ik dat er mensen komen van alle leeftijden. Het is ontzettend leuk om met deze mensen te werken.” Neef is dan ook erg blij dat hij deel mag nemen aan het Musical Memories Concert. “Sommige nummers waren helemaal niet gerepeteerd, maar toch valt alles op zijn plek. Dat vind ik zo ontzettend leuk aan dit vak. En natuurlijk is het ook fantastisch om je collega’s weer te zien.”