Recensie: ‘Ketelbinkie’: Rotterdams zeemansverhaal in komische en energieke familiemusical

Dinsdag 05 Maart 2013

In het Rotterdamse Hofpleintheater ging dit weekend de familiemusical ‘Ketelbinkie’ in première. Deze voorstelling, gespeeld door ruim tachtig kinderen van Jeugdtheater Hofplein, vertelt op komische en energieke wijze het verhaal van een Rotterdams straatschoffie dat als zeeman op een schuit gaat werken. Ondanks het ietwat oubollige karakter verveelt ‘Ketelbinkie’ geen moment.

Door Nathalie Damen | Foto's: Hofpleintheater Rotterdam

Het verhaal over ‘Ketelbinkie’ is afkomstig van de gelijknamige smartlap uit 1940, geschreven door Anton Beuving. Dit lied gaat over een Rotterdamse straatjongen die als ‘ketelbink’ op een schip gaat werken. Aan boord krijgt de jongen het zwaar te verduren en hij komt zelfs te overlijden. Een heftig verhaal, dat in deze familiemusical een andere wending krijgt, zodat het meer geschikt is voor een jonger publiek.

Verhaal
De musical ‘Ketelbinkie’ gaat over de 13-jarige Jan, een Rotterdamse jongen die op straat leeft. Op het moment dat Jan en zijn tweelingzusje Marietje geboren werden, kreeg hun moeder bericht dat haar man – hij was zeeman – omgekomen was. Jan wil in zijn vaders voetsporen treden en gaat op een schuit aan het werk als ‘ketelbinkie’, een knechtje van de kok. Maar het leven aan boord is niet makkelijk, omdat Jan hard moet werken en de kok hem als vuil behandelt. Hoe zal het hem vergaan?

Zeemansverhaal meets rock ’n roll
Er zijn drie verhaallijnen: natuurlijk die van ‘ketelbinkie’ Jan, daarnaast die van cafébazen Bep en Jaap die in geldproblemen komen en hun kroeg dreigen te verliezen en tot slot die van Marietje, die haar droom om danseres te worden najaagt. Er wordt vooral gezongen in het café, de plek waar de mensen samenkomen om met elkaar muziek te maken. De verhaallijn van Marietje brengt de nodige rock ’n roll en dans in het stuk. Kleurrijke jaren-zestig-kostuums, zoals hoogwaterbroeken en stippeltjesrokken, en de ballroom dans van Fred Astaire creëren een nostalgische sfeer.

Energieke cast en hilariteit
De jonge cast – er zijn twee groepen die elkaar afwisselen – speelt overtuigend en is energiek. Gastacteur Pim van Alten, die een dubbelrol speelt van de kok en cafébaas Jaap – én zelfs even in de huid van Elvis kruipt – steelt de show met zijn hilarische spel. Als hij zich bijvoorbeeld introduceert als de kok, zegt hij: “Ik ben de kok, met K-O-K.”

Hoewel ‘Ketelbinkie’ in de musical centraal staat, lijkt het alsof er iets mist aan zijn rol. Je wilt meer weten over zijn achtergrond, het harde leven op straat en het gemis van zijn vader. Op die manier kun je je als toeschouwer net iets meer inleven in zijn personage en krijgt de musical meer diepgang.

Creatief decor
Een draaiend decor neemt de toeschouwer telkens mee naar een andere locatie. In de bootscènes weergeeft een diascherm op de achtergrond de weersomstandigheden; zo zien we een helderblauwe lucht met wolken bij mooi weer en een donkere hemel met flikkerende lichten als het stormt. Niet alleen het podium, maar ook de trappen ernaast en de zaal worden benut, waardoor je niet snel verveeld raakt.

Oer-Rotterdamse musical
De musical speelt zich af in Rotterdam en heeft daarom een typisch Rotterdams karakter. Het platte taalgebruik (‘niet lullen maar poetsen’, ‘ik gaat op een schuit werken’ en ‘gozertje’) en muzikale klassiekers als ‘Diep in mijn hart’, ‘Langs de oevers van de Maas’ en ‘Ali Cyaankali’ kunnen niet ontbreken. Met name Rotterdammers kunnen hun hart ophalen bij deze musical, maar ook voor niet-Rotterdammers zijn het Rotterdamse accent en de songs vermakelijk.

‘Ketelbinkie’ is een oer-Rotterdamse zeemansmusical, met alle elementen voor een familiemusical. Bij Rotterdammers zal de voorstelling herkenning oproepen, maar ook als je van buitenaf komt is de musical de moeite waard. Het hoofdpersonage ‘Ketelbinkie’ had iets meer uitgediept kunnen worden, maar voor het jonge publiek is dit ook weer geen must.

De familiemusical ‘Ketelbinkie’ door Jeugdtheater Hofplein is nog tot en met 5 mei te zien in het Hofpleintheater in Rotterdam.