Follow Me on Pinterest

Recensie: ‘Sister Act’: De nonnen maken de show

Maandag 04 Maart 2013

Sister Act’ is de zoveelste film in de rij die een musical-makeover kreeg. Hoofdrolspeelster Whoopi Goldberg produceerde zelf de theaterversie, samen met Stage Entertainment van Joop van den Ende. Na een tiental buitenlandse producties komt ‘Sister Act’ in Scheveningen dus een beetje thuis.



Door Johan Depaepe | Foto’s: Roy Beusker

De charme van de films ‘Sister Act’ en ‘Sister Act – Back in the Habit’ lag voornamelijk in de energieke en hilarische Whoopi Goldberg als nachtclubzangeres Deloris van Cartier, die op de vlucht voor gangsters haar toevlucht moet nemen in een klooster, en in de soundtrack met bestaande soul- en gospelnummers. Twee elementen die ontbreken in de voorstelling. Hoewel, Whoopi Goldberg was er gisteren wel bij op de première in Scheveningen, als aandachtige toeschouwers en coproducent.

‘Sister Act, de musical’ bevat nieuw gecomponeerde songs van componist Alan Menken en tekstschrijver Glenn Slater. Alan Menken, die schijnbaar kwansuis de mooiste melodieën uit zijn piano kan toveren, heeft voor ‘Sister Act’ zijn automatische piloot opgezet: de soul- en discosongs zijn op het moment zelf wel opzwepend maar weinig memorabel, en de obligate ballads beklijven niet.

Ook het script van Cheri en Bill Steinkellner zal geen Pullitzerprijs winnen. Het dunne verhaaltje is slechts een bindmiddel om de ene song in de andere te laten overgaan. Bovendien passeren werkelijk alle mogelijke ‘lach-of-ik-schiet’-grappen over de Kerk, God, priesters en nonnen de revue, vaak met een baard zo lang als die van Mozes. In de vertaling van Martine Bijl krijgen ze bovendien vaak nog een extra plat en ongeïnspireerd kantje. En als er niet moét gelachen worden, loert de meligheid vervaarlijk om de hoek. ‘Vind je eigen stem’ is een mooie boodschap, maar wordt er genadeloos ingeramd.

Gelukkig ziet ‘Sister Act’ er wel prachtig uit, met mooie decors – inclusief een glitter-Mariabeeld, goed uitgekiende scènewissels en habijten die er nog nooit zo flashy hebben uitgezien.

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

Opzwepende nonnen


Waarom is ‘Sister Act, de musical’ dan zo verrekt entertainend? Dat komt volledig op conto van het nonnenensemble. Zij doen de voorstelling leven, door hun geweldig enthousiaste performance, hun rake typeringen en hun comedytalent. Een van de uitschieters is Irene Kuiper, de stokoude non Maria Lazarus (heb je ’m?), die enkele van de leukste oneliners krijgt en zowaar aan het hiphoppen gaat. Ook van Esmée van Kampen als de hinnikende zuster Patricia valt mateloos te genieten. De verrassing is Christanne de Bruijn als de verlegen postulante Maria Roberta, die openbloeit door de muziek en haar vriendschap met Deloris. Nadat ze in ‘Wicked’ al kort haar kunnen kon laten zien als Nessarose, mag ze hier volop schitteren. Zij brengt in haar grote nummer, feilloos gezongen en gespeeld, zowaar enige ontroering teweeg.

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

Geestige Carolina


Simone Kleinsma is een van die actrices die nooit teleurstellen. In de rol van Moeder Overste voelt ze zich in haar sas. Comedy en drama gaan haar even makkelijk af, en die beide kanten – met de nadruk op het eerste – kan ze ook hier laten zien.

En de hoofdrolspeelster dan? Carolina Dijkhuizen maakt de verwachtingen waar. Zij knalt van het podium, heeft een stem die tsunami’s kan veroorzaken en is bovendien ook erg geestig. Het is leuk om haar weer eens op het voorplan in een musical te zien. Alleen met de gevoelige kant van Deloris kan ze wat minder goed overweg, maar daar helpt het script zoals gezegd ook niet erg bij.

Ten slotte zijn ook nog Edwin Jonker als Harry en Frans Mulder als Monseigneur O’Hara het vermelden waard. Jonker kan eens een andere kant van zich laten zien, die van komische schlemiel, en speelt die kant met verve. En Frans Mulder beschikt over het talent om eender welk personage naar een hoge niveau te tillen. Soms onderkoeld, soms uitbundig maakt hij van O’Hara een erg ‘likeable’ figuur; wat ons betreft, de perfecte pauskandidaat.

‘Sister Act’ is heel nadrukkelijk een feelgoodshow, hoogst entertainend als hij focust op de zusters, die de vaak flauwe humor en het voorspelbare verhaal moeiteloos wegzingen en –dansen.

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

‘Sister Act’ is een openeindvoorstelling en speelt exclusief in het AFAS Circustheater in Scheveningen.

www.musicals.nl/sisteract


Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker

Scènebeeld 'Sister Act' © Roy Beusker


Volg Musical-Info ook op Facebook en Twitter.



Gerelateerde artikelen:

Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , ,