Follow Me on Pinterest

De jongeren van 'Muerto'

Maandag 18 Februari 2013

Ze zitten in het vijfde middelbaar op de! Kunsthumaniora van Antwerpen en delen alle drie dezelfde passie. Voor Olivier Scheers, Lina Boudry en Kalinka Verschraegen stond de krokusvakantie volledig in het teken van musical. Vanaf donderdag zijn ze immers te zien in ‘Muerto’ van ixX Pharma.



Door Sophie Peirsman

‘Muerto’: net dat ietsje anders

Piepjong zijn ze, maar toch hebben de drie klasgenoten al een indrukwekkend palmares op hun naam staan. Olivier debuteerde in het ensemble van ‘Daens’ en stond vorig seizoen nog op de scène als straatboefje Dodger in ‘Oliver!’. Lina speelde in verschillende producties van Jeugdtheater Ondersteboven en KotéKoer, maar was ook te zien in ‘Pinokkio’ van Studio 100 en in Music Halls ‘Peter Pan’. Met het toneelstuk ‘That night follows day’ toerde ze doorheen Europa en Australië. Ook Kalinka kan al een indrukwekkend CV voorleggen. Zij stond in ‘Kuifje en de Zonnetempel’, ‘Annie’, ‘The Sound of Music’, ‘Aladdin’ en ‘Oliver!’ en zingt in de band ‘La Folie Jolie’. Met haar eigen groep ‘Kalinka and the Artgang’ nam ze deel aan de Kunstbende. Tonnen ervaring hebben ze dus, maar hier zijn ze het toch over eens: ‘Muerto’ is weer net dat beetje anders.

Muerto
Kalinka, Olivier en Lina

Drama met een vleugje humor

‘Muerto’ vertelt het verhaal van de kindsoldaten in Colombia en de wanhoop van hun moeders, een thema dat volgens velen niet voor de hand ligt in een musicalcontext. “Heel wat mensen schrikken wanneer ik zeg dat de productie over kindsoldaten gaat”, vertelt Kalinka. “Ik verwachtte me zelf ook aan een vrij dramatisch stuk. En toch zijn de creatives erin geslaagd om op een subtiele manier humor in de voorstelling te brengen. Die combinatie van drama en een vleugje humor vormt de sterkte van deze musical.” Ook Olivier en Lina kunnen zich vinden in de aangrijpende thematiek. “Het is een misvatting dat elke musical een vrolijke show moet zijn”, weet Olivier. ‘Muerto’ is geen klassieke feel good productie, maar zal een diepe indruk nalaten op het publiek.” Lina: “Ons verhaal móet wel ontroeren. De idee dat zo’n vreselijke dingen ook écht gebeuren, is schrikwekkend.” Olivier, die de rol van de jonge Jaime speelt, informeerde zich grondig over het leven van kindsoldaten: “Mijn personage moet kiezen tussen zijn familie en een bestaan als kindsoldaat. Tijdens de repetities toonde de producent ons foto’s en filmpjes van kinderen in Colombia. Ook heb ik de film ‘Wit Licht’ bekeken, over kindsoldaten in Afrika. Het heeft me geholpen om mijn personage vorm te geven.”

Muerto

Topcast

Naast een ontroerend verhaal heeft ‘Muerto’ nog andere troeven in handen. Een echte topcast en -crew, bijvoorbeeld. In deze productie komt Olivier tot zijn grote plezier een aantal oude bekenden tegen. Met Anne Mie Gils stond hij al in ‘Daens’ en bij ‘Oliver!’ ontmoette hij Steven Colombeen. Hij is dan ook opgetogen om opnieuw met hen aan de slag te gaan. Ook Lina stond te popelen om met deze ploeg samen te werken: “Bij ‘Muerto’ zijn heel wat mensen van Judas TheaterProducties betrokken, zoals Sam Verhoeven, die de muziek schreef. Van JTP zag ik al prachtige voorstellingen. Ik voel me dan ook bevoorrecht om met zo’n getalenteerde mensen aan een productie te werken. Voor Anne Mie Gils heb ik altijd een grote bewondering gehad. Met Marjan de Gendt stond ik al in een aantal producties en het is steeds een plezier om naast haar te staan. Steven Colombeen kende ik niet zo goed, maar de samenwerking bevalt me prima! Hij speelt niet alleen mee, maar is ook onze zangcoach. Ik bewonder vooral het engelengeduld waarmee hij alle kinderen begeleidt.” Ook de rest van de cast, met onder meer Bram Van Outryve en Marleen van der Loo, oogst niets dan lof bij de jonge collega's. Maar laat ons niet vergeten dat ook voor de jeugd in deze productie een hoofdrol is weggelegd.

Muerto
Olivier en Marjan De Gendt

Goedgevuld repetitieschema

In ‘Muerto’ staan meer dan vijfentwintig jongeren op de scène, die een kernrol spelen in het verhaal. “Het is leuk dat de kinderen zo centraal staan in deze productie”, weet Kalinka. “We zitten niet stil tijdens de voorstellingen.” Die belangrijke rol impliceert natuurlijk een goedgevuld repetitieschema. Niet evident, want het schoolwerk laat ook niet op zich wachten. “De week na de première hebben we op school GWP, geïntegreerde werkperiode”, licht Lina toe. “Dat betekent dat we per drie een performance in elkaar moeten steken, die meetelt voor ons examen. Het is best wel zwaar om alles te combineren”. Gelukkig is er op school veel begrip voor al die extra activiteiten. Olivier: “Het is natuurlijk een meevaller dat we in de richting woordkunst-drama/muziek zitten. Ook al houdt lang niet iedereen van musical op school, al onze klasgenoten hebben wel respect voor wat we doen.”

Spannende audities

Al die drukte, ze hebben het er graag voor over. Olivier is blij dat hij in de rol van Jaime zijn grenzen kan verleggen, Lina krijgt als ontvoerde rijkeluisdochter haar eerste solo in een professionele productie en Kalinka is in de wolken met het script en de muziek. Nochtans was het tot op het laatste moment spannend of ze ook echt in de productie zouden staan. De selecties bleken immers een hele uitdaging. Kalinka: “Tijdens de audities moesten we vooral improviseren. We hoefden helemaal niets voor te bereiden, maar werden ter plekke nummers aangeleerd of kregen de opdracht zelf iets te verzinnen. Dat was grappig, maar tegelijkertijd moeilijk in te schatten of het nu goed was of niet.” “Na de laatste auditieronde had ik al van heel wat mensen gehoord dat ze erbij waren, terwijl ik nog steeds geen nieuws had”, herinnert Lina zich. “Ik was al helemaal teleurgesteld, tot het verlossende telefoontje kwam.” Ook Olivier deed auditie, al was men wel al op de hoogte van zijn kunnen: “De producent had me aan het werk gezien in ‘Oliver!” en heeft me opgebeld met de vraag om te auditeren voor ‘Muerto’. Ik was dolgelukkig. Het is echt wel een mooi compliment om zo’n telefoontje te krijgen.”

Eerlijkheid

Dat Kalinka, Lina en Olivier over heel wat talent beschikken, daar valt niet aan te twijfelen. Of ze ook later een musicalcarrière willen uitbouwen? Daar hoeven Olivier en Lina niet lang over na te denken. Kalinka laat haar toekomstplannen eerder open: “Ik wil sowieso verder in de muziek. Of het nu gaat om kleinkunst of muziektheater, ik ben vooral op zoek naar eerlijkheid in alles wat ik doe.” En die eerlijkheid belooft sterk aanwezig te zijn in ‘Muerto’. Olivier hoopt alvast dat veel mensen een kaartje kopen: “‘Muerto’ is beklijvend. Je wordt als toeschouwer meegezogen in het verhaal. Zeker komen kijken dus!”

Komen kijken, dat kan vanaf 21 februari in de Zwarte Zaal van het Fakkelteater. Snel zijn is de boodschap, want de tickets vliegen de deur uit.

Volg Musical-Info ook op Facebook en Twitter.



Gerelateerde artikelen:

Gebruikte Tags: , , ,