Recensie: Cd ‘Lotje’: leuke herinnering aan een prettige show

Zondag 13 Januari 2013

De kleine maar zeer fijne voorstelling ‘Lotje’ door Jeugdtheater Ondersteboven is een succesverhaal. Ze toert al bijna een jaar langs de Vlaamse theaters, en nu kan jong en oud ook nagenieten met de cd.

Door Wim Nuyts (tekst en foto)

Marjan De Gendt & Michaël Zanders in 'Lotje, het nieuwsgierige heksje' © Wim Nuyts‘Lotje’ vertelt het verhaal van een nieuwsgierig heksje dat op haar verjaardag een cadeautje krijgt. Maar hoe ze ook probeert, het cadeautje blijft gesloten. Ze gaat bij al heksenvrienden langs, maar die lijken allemaal haar verjaardag te zijn vergeten. Toch slaagt ze erin haar cadeautje te openen, en uiteindelijk volgt er alsnog een groot feest.

Het verhaal van de musical ‘Lotje, het nieuwsgierige heksje’ is gebaseerd op het werk van wijlen Lieve Baeten, die in 1992 de eerste prenten tekende van deze succesvolle boekenserie. Lotje werd vorig jaar dus twintig jaar, een goede reden voor Jeugdtheater Ondersteboven om er een voorstelling van te maken. En met succes. De zalen liepen vol, ‘Lotje’ werd drie keer genomineerd voor de Vlaamse Musicalprijzen 2012 en sleepte in de thuisstad van het productiehuis, Sint-Niklaas, de Cultuurprijs 2012 in de wacht.

Jeugdtheater Ondersteboven heeft nu ook een cd van de voorstelling gemaakt. Daarvoor zijn de heksen Marjan De Gendt en Michaël Zanders de studio ingedoken voor een bijzonder geslaagde opname van de liedjes uit de voorstelling.
De plaat laat je nagenieten van deze voorstelling, met liedjes die jong en oud helemaal in het verhaal meevoeren. Componist Stefan Van Guyse is er immers in geslaagd om ‘oorwurmen’ te schrijven, die nog lang door je hoofd blijven spoken. De cd nodigt vooral de kinderen ook uit om thuis luidkeels mee te zingen en te dansen, temeer daar niet alleen de twaalf gezongen nummers uit de voorstelling op de cd zijn gebrand, maar ook nog eens de karaokeversies. Als bonus staat er nog een extra dansnummertje op.

De cd is te koop op de voorstellingen van ‘Lotje, het nieuwsgierige heksje’ en via de website www.jto.be.