Recensie: Semi-Vlaamse Annie 2.0 in première

Vrijdag 28 December 2012

Het weesmeisje met de wereldberoemde rode krullenbol staat opnieuw op de planken van de Antwerpse Stadsschouwburg. Opmerkelijk aangezien ze amper vier jaar weggeweest is. Toen lustte het Vlaamse publiek deze voorstelling als pap. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook wel het geval zijn met deze nieuwe semi-Vlaamse productie.

Door Robin Peeters | Foto's: Luk Monsaert

Annie (c) Luk Monsaert
Vier jaar is het nog maar geleden dat Annie in Vlaanderen te zien was, maar gisterenavond al ging een nieuwe semi-Vlaamse productie van deze succesvolle musical in première in de Antwerpse Stadsschouwburg.

Verhaal
Het verhaal van Annie is wereldberoemd, maar voor wie toch nog even een opfrissing nodig heeft kunnen we zeggen dat de roodharige krullenbol haar dagen slijt in het weeshuis van de altijd liederlijk bezopen Miss Hannigan. Maar ook kleine weesmeisjes hebben wel eens geluk. Annie wordt gevraagd om Kerstmis te vieren bij een van de rijkste mannen van Amerika: Oliver Warbucks. Wat voor de norse en onaardige Warbucks begint als een reclamestunt, eindigt als een vriendschap voor het leven tussen de miljonair en het straatschoffie.

Fris en jong
Deze nieuwe versie van Annie voelt vanaf het eerste moment fris aan. Ondanks het feit dat de musical zich afspeelt in de crisisjaren '30 is deze productie bezwaarlijk oubollig te noemen. In tegendeel gezien de huidige economische situatie waarin de wereld zich bevindt. De regie van John Yost houdt het tempo er zeer goed in en als dat nog niet genoeg is zorgt de jonge cast er wel voor dat de laatste restjes gedateerdheid helemaal weggewerkt worden.

In Vlaanderen wordt de titelrol vertolkt door Lotte Declerck en Pommelien Thijs. Die laatste mocht de première spelen en deed dat, zoals de voltallige kindercast, zonder complexen. Door haar pure en kwajongensachtige vertolking had ze meteen een ontwapenend effect op het premièrepubliek.

Deborah De Ridder had op haar beurt een lastige klus om als 30-jarige musicalactrice Miss Hannigan op de planken te brengen. Niet dat ze niet voldoende talent heeft om het norse drankorgel te vertolken, verre van, maar het ontbrak haar soms aan continuïteit. De overgang van onsympathieke bazin naar een gestoorde vrouw verliep niet zo geloofwaardig als dat we gehoopt hadden.

In Vlaanderen wordt de rol van Oliver 'Daddy' Warbucks vertolkt door Mark Tijsmans. De acteur had de dag voordien een spierscheur opgelopen tijdens een try-out, maar hij kon alsnog klaargestoomd worden om de première te spelen, zij het wel mét wandelstok en aangepaste staging. Gelukkig staat Tijsmans garant voor kwaliteit en ook Oliver Warbucks is een kolfje naar zijn hand.

Belangrijke bijrollen zijn er voor Raymond Kurvers en Maike Boerdam. Kurvers mag opnieuw in de huid kruipen van President Roosevelt en ook nu weer steelt hij de harten van het publiek. Boerdam vertolkt op haar beurt met veel flair de rol van Grace Farell, de assistente van Oliver Warbucks.

Semi-Vlaams
Een opmerking die we wel moeten maken bij de vertolking van Maike Boerdam is het gebrek aan samenhang in haar keuze tussen Verkavelingsvlaams en Standaardnederlands. Het ene ogenblik blijft het bij je en u, terwijl nadien gretig ge en gij wordt gebruikt. Het is en blijft een euvel dat heel moeilijk overwonnen wordt in zogenaamde "Vlaamse" producties. Met deze semi-Vlaamse Annie zijn we dan ook enkele jaren terug in de tijd gekatapulteerd toen de ene na de andere Nederlandse voorstelling naar Vlaanderen werd gecopy-pastet met enkele Vlaamse hoofdrolspelers. Jammer.

Minder voor meer
Het nieuwe decor van Marjolein Ettema ziet er strak uit met knappe referenties aan de art deco stijl die zo typerend was voor de jaren '30. Al moeten we toegeven dat het allemaal toch net iets goedkoper en minder groots oogde dan het decor van de vorige productie(s). Daarenboven is deze Annie de zoveelste voorstelling waarin men geen gebruik maakt van een live-orkest. Toch wel een bijzonder gemis en tekenend voor het huidige klimaat waarin het publiek toch vaak minder krijgt voor meer geld.

Is Annie dan geen goede voorstelling geworden? Helemaal niet, maar het is ondanks enkele sterke vertolkingen en creatieve vondsten allemaal wel net een tikkeltje minder. Maar dat weerhield ons er in ieder geval niet van om met een glimlach tot achter onze oren de zaal te verlaten.

Annie is nog tot en met 4 januari 2013 in de Antwerpse Stadsschouwburg te zien. Daarna speelt de productie ook nog tussen 31 januari en 3 februari in Capitole Gent.

Annie (c) Luk Monsaert

Annie (c) Luk Monsaert