Recensie: ‘Een Wintersprookje’: Fantasierijke Shakespeare voor jong en oud

Zaterdag 22 December 2012

Gisteravond ging in Theater M-Lab ‘Een Wintersprookje’ in première, het tweede onderdeel van het Shakespeare-drieluik van het musicallabo, en de eerste familievoorstelling van M-Lab. Een bezoek aan dit theater levert zelden een ontgoocheling op en ook ‘Een Wintersprookje’ is een topvoorstelling, die alle leeftijden aanspreekt en Will Shakespeare erg toegankelijk maakt.

Door Rozewitha Somers & Sebastiaan Brak | Foto's: Bob Bronshoff

‘Een Wintersprookje’ (‘A Winter’s Tale’) is niet Shakespeares bekendste werk, maar samen met bijvoorbeeld ‘Midsummer Night’s Dream’ wel een van zijn meest speelse. Een stuk ook dat zich, net als ‘Midzomernachtsdroom’ perfect leent tot een familievoorstelling, zonder de rijke inhoud en thema’s in het stuk geweld aan te doen. Dat hebben M-Lab, liedjesschrijver Jan Groenteman, librettist Sytze Schalk en regisseur Marije Gubbels goed begrepen. Uiterst geschikt materiaal dus voor de allereerste Shakespeare-familiemusical in Nederland.

'Een Wintersprookje' (M-Lab) © Bob Bronshoff

‘Een Wintersprookje’ is een fantasierijk verhaal over de jaloerse koning Leontes. Door een grote fout verliest hij zijn dochter. Op een soort ‘boetereis’ van Atlantis tot Bohemen maakt hij de raarste dingen mee: hij vecht met een wilde beer, praat met een standbeeld en ontmoet een verliefde prins en een stoere prinses. En misschien krijgt Leontes wel een tweede kans, en vindt hij zijn dochter ooit terug.

'Een Wintersprookje' © Bob Bronshoff

‘Een Wintersprookje’ beschikt over de juiste dosis magie en hoopvolle winterse gezelligheid om perfect in te blenden in deze tijd van het jaar. Een familievoorstelling ‘grand cru’ die erin slaagt om alle leeftijden, via humor op hun maat, aan het lachen en dromen te krijgen. Zeker ook door de liedjes, die zonder uitzondering de gepaste sfeer oproepen en het verhaal voortstuwen.

Lard Adrian als koning Leontes en Albert Klein Kranenburg als koning Polixenes/de herder zijn vooral sterke acteurs met een behoorlijk goede zangstem. Terwijl Lynn Jansen als Hermione, Oedo Kuipers als Prins Florian en Liss Walravens als Perdita dan weer vooral uitstekende zangers zijn, die ook nog eens goed kunnen acteren. De geknipte cast, wat ons betreft, om dit sprookje magisch te maken.
De twee broers Jan en Keez Groenteman, die met een heel gamma aan instrumenten de band vormen, zijn niet ‘veroordeeld’ tot een plekje achteraan, maar spelen actief mee in zowat elke scène, wat voor een extra leuke toets zorgt.

'Een Wintersprookje' © Bob Bronshoff

Het scènebeeld – een ontwerp van Eva Krammer en Elian Smits – is opnieuw een voorbeeld van hoe je met weinig middelen een maximaal effect kunt bereiken. De kinderen vooraan nemen plaats op boomstronkjes, doeken van het plafond tot de grond doen dienst als bomen maar ook als kasteel, en een stapel pallets fungeert als trap. Meer moet dat niet zijn, zeker ook dankzij een prachtige en functionele belichting van Jeroen van Terheijden en Anouck de Haan. Dezelfde aanpak zie je ook in de kostuums: met een kleine aanpassing – een andere pruik of hoedje, een omslagdoek – is meteen en heel geloofwaardig duidelijk dat een acteur een andere rol op zich neemt.

'Een Wintersprookje' © Bob Bronshoff

‘Een Wintersprookje’ is de theateruitstap bij uitstek voor de hele familie tijdens de Kerstvakantie. Wat het Shakespeare-drieluik betreft, scoort M-Lab – na ‘Kiss me Kate – nu al een dikke 2 op 3. Benieuwd of het huis met ‘Otis’ in april 2013 – een nieuwe creatie naar ‘Othello’ – een strike scoort.

‘Een Wintersprookje’ speelt tot en met 7 januari 2013 in Theater M-Lab in Amsterdam.