Recensie: ‘Hij Gelooft in Mij’: intens en openhartig eerbetoon aan André Hazes

Maandag 12 November 2012

Een lach en een traan. De musical ‘Hij Gelooft in Mij’ is net zoals de muziek van de volkszanger André Hazes. Het werd een intense, soms zelfs rauwe en niets verhullende vertelling van het leven achter de artiest. Een leven gekenmerkt door muziek, drank, de liefde voor zijn vrouw Rachel, pijnlijke jeugdherinneringen en onzekerheid. Martijn Fischer bezorgt het publiek kippenvel met zijn vertolking van André.

Door Nathalie Damen | Foto’s: Roy Beusker

In 2004 bezweek volksheld André Hazes op z’n 53e aan een hartaanval, net voor hij een reeks megaconcerten zou geven in de Amsterdam ArenA. De musical start bij de voorbereidingen daarvan. Zijn vrouw en zakenbehartiger Rachel Hazes (Chantal Janzen) vertelt aan André (Martijn Fischer) dat ze de optredens in de ArenA heeft binnengehaald. Maar de vreugde wordt gevolgd door een harde klap. Terwijl de zanger zelf krampachtig beweert dat er niets aan de hand is, vrezen Rachel en de bandleden dat het concert een grote afgang zal worden, omdat André geplaagd wordt door gehoorproblemen en niet meer kan zingen als vroeger.

Daarna keert de voorstelling terug in de tijd. Rachel is als klein meisje al fan van André Hazes, en ondanks het leeftijdsverschil van twintig jaar ziet hij haar als de vrouw van zijn leven. Het huwelijk vertoont de eerste scheuren als Rachel merkt dat André een drankprobleem heeft, met spanningen en ruzies tot gevolg. De zanger gaat gebukt onder een enorme prestatiedruk en pijnlijke herinneringen aan zijn jeugd, en lijdt aan angstaanvallen, waardoor hij nog meer naar de fles grijpt. Hij doet een poging om het drinken te laten, maar vlucht weer in de drank als zijn beste vriend en producer Tim Griek (Cees Geel) verongelukt. André laat alles en iedereen vallen, zelfs zijn vrouw en kinderen. Toch blijft Rachel ondanks alle tegenslagen achter haar man staan, tot aan het bittere einde.

Levensechte vertolking

Martijn Fischer speelt de rol van André Hazes met bloed, zweet en tranen. Niet alleen lijkt hij behoorlijk veel op de zanger, ook zijn gezichtsuitdrukkingen en stem - compleet met Amsterdams accent – benaderen angstaanjagend sterk die van Hazes. Andrés podiumvrees en faalangst, zijn onmacht tegen de fles, zijn vreselijke onzekerheid en het feit dat hij niet kan communiceren, behalve dan door zijn muziek… Martijn Fischer zit emotioneel juist. Net als André Hazes kenmerkt Fischers zang zich door rauwe klanken, veel vibrato en een grote emotionele lading, zonder dat het evenwel een kopie wordt.
Chantal Janzen brengt op overtuigende wijze de onvoorwaardelijke liefde over die Rachel voor André koesterde. Ze speelt een sterke vrouw die ondanks haar eigen pijn en verdriet alles doet voor haar man. Doris Baten en Hajo Bruins brengen de nodige humor in het stuk met hun vertolkingen van Rachels ouders, Friedel en Jan van Galen.

Martijn Fischer als André Hazes in 'Hij gelooft in mij' © Roy Beusker

Muziek krijgt nog meer emotie

Fan of niet: iedereen heeft wel een herinnering aan een Hazesnummer. In die zin is de muziek op zichzelf al sterk, de vertaling van de levensliederen naar het theater blijkt erg goed gelukt. De nummers krijgen nog meer lading als je de beelden uit Andrés leven erbij ziet. Zoals het lied ‘Bedankt mijn vriend’, dat hij in de musical voor zijn overleden vriend Tim zingt. Of ‘Koud zonder jou’ als hij eenzaam en alleen op zijn hotelkamer zit, en het nummer ‘Zij gelooft in mij’, waarmee Rachel en André hun liefde aan elkaar betuigen. Van veel nummers zijn de teksten aangepast voor het theater. Zo zingen Friedel en Jan van Galen bij de bruiloft van hun dochter in plaats van ‘Wees zuinig op m’n meissie’ de tekst ‘Wees zuinig op óns meissie’.

Chantal Janzen als Rachel Hazes in 'Hij gelooft in mij' © Roy Beusker

Flexibel decor

Schermen aan een beweegbare stellingconstructie, waarop telkens een andere omgeving geprojecteerd wordt, dienen als decor. De meeste scènes worden gespeeld in het huis van André en Rachel, met gouden platen op de achtergrond en als decorstukken een koelkast vol bier en een televisie. Daarnaast zien we een kroeg opduiken en zelfs de Amsterdam ArenA. De campingplaats van Friedel en Jan van Galen, in een groene ambiance met een caravan – inclusief kooi waarin levende parkieten rondvliegen – zorgt voor gelach in het publiek. Een ander leuk effect: bij een scène in de studio zie je de producer eerst live op het toneel, en even later geprojecteerd in een hokje op de achtergrond verschijnen, alsof hij in de opnameruimte zit.

Chantal Janzen en Martijn Fischer in 'Hij gelooft in mij' © Roy Beusker

Mooie erfenis

Wanneer we nu ook weer in welke periode zitten, wordt duidelijk door de authentieke kleding. In de jaren tachtig dragen zij wat ons nu voorkomt als grappige outfits, zoals trainingspakken in foute kleuren, hoogwaterbroeken en haarbandjes. Het ensemble zingt prima, maar is niet in iedere scène een toevoeging, zoals bij de kroegscène (‘Bloed, zweet en tranen’), waarin Rachel en André een hoogoplopende ruzie krijgen. Op hetzelfde moment beelden ensembleleden ruziënde stellen uit, maar dit leidt af van Rachel en André. Andere scènes worden juist completer door het ensemble. Als Rachel in de jaren negentig naar een concert van André kijkt, staan de ensembleleden ineens stil en Rachel blijft bewegen. Hierdoor wordt nog meer duidelijk dat ze zo verliefd is dat ze haar omgeving niet meer ziet staan.

‘Hij gelooft in mij’ is een aangrijpende musical, die ook niet-Hazes-fans weet te raken. Andrés muzikale erfenis is op zeer geslaagde wijze vertaald naar het theater, en zijn songs komen nog meer binnen als je de beelden erbij ziet. Een mooi eerbetoon aan het al bij al beladen leven van André Hazes.

‘Hij gelooft in mij’ door Joop van den Ende Theaterproducties is – voorlopig – nog tot en maart exclusief te zien in het Amsterdamse DeLaMar Theater.