Recensie: De Jukebox Boys slagen met glans

Zondag 01 Juli 2012

Maandagavond zetten Rafaël van der Maarel, Freek Heuvelmans, Steven Roox en Frank van Hengel in het Amsterdamse M-Lab definitief een punt achter hun opleiding aan Fontys, én achter hun eindexamenproject ‘De Jukebox Boys’. Dat leverde het viertal de geweldige score van 9 op, en het publiek een opzwepende voorstelling. M-Lab is uitverkocht, wij konden gelukkig een voorstelling in De Nieuwe Vorst in Tilburg meepikken.

Door Wim Nuyts | Foto’s: Eline de Jong

‘De Jukebox Boys’ is gebaseerd op het verhaal van The Four Seasons, de legendarische popgroep met Frankie Valli als leadzanger, die vooral in de jaren vijftig en zestig furore maakte. Valli kon er later nog een succesvolle solocarrière aan breien.
Freek Heuvelmans, Rafaël van der Maarel, Frank van Hengel en Steven Roox namen voor hun eindexamenvoorstelling aan Fontys Hogeschool de bestaande musical ‘Jersey Boys’ als uitgangspunt om leven en werk van The Four Seasons te belichten, maar gaven er een eigen draai aan, waardoor het helemaal hun eigen voorstelling is geworden.

De Jukebox Boys © Eline de Jong

‘De Jukebox Boys’ brengt de vier groepsleden evenwichtig voor het voetlicht, en laat hen elk hun versie van het verhaal vertellen. Hoe ze elkaar ontmoet hebben, welke band ze met elkaar smeedden, het geluk en het verdriet van het leven, maar ook het succes van de band met vallen en opstaan, drinken en de bijhorende katers, lachen en ruziën. Ook wordt verteld hoe de band stilaan – en onvermijdelijk? – weer uit elkaar valt; de omstandigheden zetten uiteindelijk iedereen op zijn weg. Maar het slot brengt waar het publiek op hoopt en wacht: een reünie als het viertal wordt opgenomen in de Hall of Fame; met een feestelijke apotheose van de voorstelling tot gevolg

De Jukebox Boys © Eline de Jong

Volwaardige voorstelling

Heuvelmans, van der Maarel, van Hengel en Roox speelden met deze voorstelling het allerlaatste project in hun schoolcarrière. De vier zijn al jaren vrienden en hebben samen ook hun eigen groep, Snap. Het zijn vier kerels met prachtige stemmen, die ook nog eens meesterlijk bij elkaar passen. Je had zelden het gevoel dat je op een examenopdracht zat, ‘De Jukebox Boys’ was volwaardige voorstelling, mee dankzij een sterk ensemble van tweedejaarsstudenten. Het viertal slaagde erin het publiek van de eerste tot de laatste noot op hun handen te krijgen. Een aangename afwisseling van zwaarmoedige scènes en komische intermezzo’s maakten het kijken en luisteren tot een streling voor het oog en oor.

De Jukebox Boys © Eline de Jong

Door het grote succes van de voorstellingenreeks in De Nieuwe Vorst in Tilburg, is de voorstelling op 2 juli nog één keer te zien in M-Lab in Amsterdam, maar de zaal is helemaal uitverkocht. Een slimme producent heeft zijn kaartjes allang besteld, en gooit er de middelen tegenaan om deze voorstelling, met deze jongens, uit te bouwen voor een lange tournee.