Follow Me on Pinterest

Kleine musicals, grote prijsbeesten

Dinsdag 19 Juni 2012

Gisteren werden in Capitole Gent de Vlaamse Musicalprijzen 2012 uitgereikt, waarbij heel wat mooie producties in de prijzen vielen. Opvallend is dat het vooral de kleine, intieme voorstellingen zijn die de jury konden bekoren. Zo verzilverde Judas TheaterProducties met ‘Lelies’ maar liefst vijf nominaties, maar ook ‘Marguerite S.’, een coproductie van Musical van Vlaanderen en Lola Blau, sleepte twee trofeeën in de wacht.



Door Sophie Peirsman



Sam Verhoeven (Beste Inhoudelijke Prestatie)

Aan de tafel van Judas TheaterProducties was de adrenaline voelbaar. Met niet minder dan zeven nominaties was ‘Lelies’ dan ook de grote favoriet van de avond. Maar dat de productie het succes van ‘The Last Five Years’ en ‘Ganesha’ zou evenaren, kwam voor producent en regisseur Sam Verhoeven toch als een totale verrassing: “Met zo’n aanzienlijk aantal nominaties hoop je natuurlijk op één of twee prijzen. Maar vijf? Dat was echt onverwacht!”

Naast de vijf awards vormt ook de nominatie voor de Radio 2 publieksprijs een enorme stimulans om met Judas in dezelfde richting verder te gaan. “Dat niet alleen de jury, maar ook een groot deel van het publiek op ‘Lelies’ gestemd heeft, bewijst dat heel wat mensen de weg hebben gevonden naar kleinere producties”, weet Sam. "Ook ‘Lotje’, een kleine en fijne kinderproductie, mocht in het rijtje staan naast een grote musical als ‘Domino’. Natuurlijk is de erkenning van vanavond een aanmoediging om met Judas deze paden verder te bewandelen, al willen we ons in de toekomst niet beperken tot een speelperiode in het Fakkelteater. We hopen dat onze voorstellingen op veel meer Vlaamse podia te zien zullen zijn. En ja, ook Nederland is een optie! Maar we zien wel. Laten we het stapje voor stapje bekijken.”

Leendert De Vis (Beste Mannelijke Bijrol)



Eén van de vijf prijzen voor ‘Lelies’ gaat naar Leendert De Vis, die nog niet zo gek lang geleden afstudeerde aan het conservatorium van Brussel en nu al de award voor Beste Mannelijke Bijrol binnenrijft. “Dit zijn zo’n dromen waarvan je denkt dat ze toch nooit uitkomen”, glundert hij. “Toen ik het script van ‘Lelies’ las en de film bekeek, had ik wel al een voorgevoel dat dit een bijzondere productie zou worden. Ook mijn rol sprak me meteen aan. Het nummer ‘Waarom bidden’, dat Sam Verhoeven voor mijn personage schreef, was een echt geschenk. Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat ik deze kans heb gekregen.” En de opportuniteiten blijven zich aanbieden, zo lijkt het wel, want volgend seizoen vertolkt Leendert de titelrol in de musical ‘Ben X’.



Amaryllis Uitterlinden (Beste Vrouwelijke Bijrol)

Ook Amaryllis Uitterlinden is zo’n jong talent dat gisteravond in de prijzen viel. Haar rol in ‘Marguerite S.’ werd door de jury beschouwd als de Beste Vrouwelijke Bijrol van dit seizoen. “Ik kom nog maar net om het hoekje kijken en sta al op de genomineerdenlijst naast grote namen als Anne Mie Gils en Maaike Cafmeyer. Natuurlijk verwacht je dan niet dat je die prijs ook daadwerkelijk mee naar huis mag nemen”, straalt Amaryllis. “Maar ik geef toe, toen de namen van de genomineerden werden afgeroepen, voelde ik toch kriebels in m’n buik.”

Net als ‘Lelies’ is Marguerite S. een intieme productie, zonder commerciële insteek. “‘Marguerite S.’heeft op elk gebied hard moeten opboksen tegen grotere producties en aangenomen waarheden over hoe een musical hoort te zijn. Het is dan ook extra mooi om te zien hoe ons harde werk geapprecieerd wordt. Deze prijs is niet alleen een bekroning voor mij persoonlijk, maar voor de hele ploeg achter de voorstelling. Hoe had ik immers een mooie Augustine kunnen neerzetten zonder de prachtige muziek van Alain Reubens en de fantastische samenwerking met onder meer David Verbeeck? Deze trofee is echt de kers op de taart.”



Harry De Neve (Beste Creatieve Prestatie)

Zeg nooit ‘projecties’ tegen ‘digitale scenografie’ wanneer Harry De Neve in de buurt is. Na vijf nominaties en nu ook twee effectieve bekroningen mag hij zich de koning van het 'digitale decorontwerp’ noemen. Voor ‘Marguerite S.’ ging hij aan de slag met de werken van de Antwerpse kunstenaar Eugeen Van Mieghem. “Als Antwerpenaar ben ik een groot bewonderaar van Van Mieghem. In eigen land is hij enigszins miskend, maar in het buitenland heeft hij wel naamsbekendheid verworven”, aldus Harry.

"Waarin mijn scenografieën verschillen van meer klassieke musicalsettings? In mijn ontwerpen zoek ik heel nauw aansluiting bij het verhaal en de muziek. Zo krijgt Van Mieghems gedrevenheid vorm door middel van een ritmische opeenvolging van beelden. Ook de emoties van de personages zie je gevisualiseerd in mijn werk. Dat is niet vanzelfsprekend, ook niet voor het publiek, maar het lijkt te werken.”

Naast intieme producties vielen ook heel wat groter opgezette musicals in de prijzen. Ook daarover brengen we binnenkort uitgebreid verslag uit.

Volg Musical-Info ook op Facebook en Twitter.



Gerelateerde artikelen: