Recensie: Het meisje met de rode kap is boeiende show

Zondag 17 Juni 2012

Het meisje met de rode kap is de eindproefvoorstelling van de afdeling 7 musical van De Kunsthumaniora in Antwerpen. Deze musical ging vrijdagavond in première in de Betty Braem zaal van de Kunsthumaniora. De studenten slaagden erin om de aandacht van het publiek te blijven trekken in de toch wel lange voorstelling.

Door Wim Nuyts

Logo Musical-InfoHet verhaal brengt het publiek via twee vertellers naar de 17de eeuw. De uitgehuwelijkte Isaura is eigenlijk verliefd op de sombere houthakker Arend. Omdat ze geen toekomst ziet met de rijke Eric besluiten zij en Arend samen weg te lopen. Maar de moord op Isaura’s oudere zus smijt roet in het eten. Ze wordt vermoord door een wolf die al jaren in het donkere woud rondom hun dorp ronddoolt. De dorpbewoners zinnen op bloedwraak en roepen de hulp in van de befaamde wolvenjager, Salomon. Hij weet de dorpelingen te vertellen dat het niet gaat om een gewone wolf. Hij maakt de dorpbewoners duidelijk dat het monster overdag een menselijke vorm aanneemt. Het idee dat deze zich onder één van hen bevindt doet paniek uitbreken.

Terwijl met elke volle maan het dodental stijgt, ontdekt Isaura dat ze een speciale band heeft met de weerwolf. Zal zij het dorp kunnen bevrijden van het monster of zal ze zelf ten prooi vallen?

Het meisje met de rode kap is gebaseerd op het verhaal van David Leslie Johnson. De studenten van 7 Musical zijn erin geslaagd om van dit verhaal een boeiende en spannende musical te maken. "Het is een prachtig eindresultaat van een jaar hard werken", vertelde een trotse docent David Verbeeck. "Het is altijd afwachten welke studenten er in september binnen komen. Na een periode van drie maanden tracht ik een gepast stuk te kiezen dat bij de verschillende persoonlijkheden past. Het is de eerste keer dat we de richting van drama inslaan. De voorbije jaren zijn het altijd komische voorstellingen geweest”. Verbeeck spreekt van een sterk jaar. “Anders was het ook niet mogelijk geweest om deze toch wel moeilijke prestatie neer te zetten."

Bekende musicalnummers
Het verhaal werd aangevuld met bekende musicalnummers uit onder andere Marguerite, Elisabeth, Jekyll & Hyde en Daens. De studenten stonden, onder leiding van hun docenten, zelf in voor de vertalingen van de teksten. De nummerkeuze was uitstekend bij het verhaal. De teksten waren soms een beetje aangepast maar dit stoorde echter niet. De studenten hebben ervoor gezorgd dat alles tot een mooi geheel in elkaar past.

De kunsthumaniora richting 7 Musical heeft in zijn geschiedenis al vele studenten gehad die het later in de musicalwereld gemaakt hebben. Deborah de Ridder, Steven Roox, Elke Buyle, Anne Van Opstal zijn enkele van hen.

Het meisje met de rode kap is enkel nog 17 juni te zien in de Betty Braem zaal te Antwerpen.