Recensie: The Little Mermaid spettert dankzij prachtig zwemwerk

Zaterdag 16 Juni 2012

Met haar vertolking van zeemeermin Ariël in de musical The Little Mermaid, die zaterdag in première ging, speelt musicaldebutant Tessa Sunniva van Tol zich meteen in de kijker van musicalminnend Nederland. Naast haar goede prestatie, springt vooral actrice Marjolijn Touw als heks Ursula in het oog. Het decor, dat veel mooie rekwisieten kent, valt echter tegen.

Door Thomas de Heide

Na de wereldpremière van de Disney-musical The Little Mermaid in 2008, duurde het bijna vier jaar voordat de musical de oversteek naar Europa maakte. Nederland kreeg de eer voor de Europese première, die zaterdagmiddag in het Rotterdamse nieuwe Luxor Theater plaatsvond.

Een complete onderwaterwereld creëren is een moeilijke opgave, zeker ook omdat The Little Mermaid zich niet allen in de zee, maar ook op het land afspeelt. Zeemeermin Ariël raakt namelijk stapelverliefd op de knappe Prins Erik (Tommie Christiaan). Nadat ze hem van een scheepsramp redt en hem weer aan land brengt, wil ze eigenlijk niets liever dan bij hem zijn. Heks Ursula verleidt Ariël en doet haar een interessante aanbieding: ze wil Ariël best benen geven, zodat de zeemeermin aan land kan gaan, maar dan moet ze wel haar stem afstaan. Ariël besluit het aanbod aan te nemen, maar ze moet dan wel binnen drie dagen een kus van Prins Erik zien te krijgen. Anders zal ze voor altijd diep op de zeebodem bij Ursula moeten blijven – geen prettig vooruitzicht.

Musical The Little MermaidMarjolijn van Touw als heks Ursula in The Little Mermaid. (Foto: Deen van Meer)

Leegte
Het maken van de onderwaterwereld is producent Stage Entertainment deels gelukt. De rondzwemmende roggen, zwevende kwallen en vliegende zeepaardjes zien er prachtig uit, maar helaas ligt de rest van het toneel er tijdens de onderwaterscènes nagenoeg leeg bij. Zeker op het immense toneel van het Nieuwe Luxor Theater valt er dan een groot gat. En dat is zonde.

De cast weet deze leegte deels te compenseren. Tessa Sunniva van Tol zet een prima musicaldebuut neer. Haar zangstem is helder en ze speelt vol overgave. Marjolijn Touw is echter de ster van deze voorstelling. Het theaterpubliek is al van haar gewend dat ze powervrouwen neerzet (Sadista in The Wiz, moeder Vrijmoeth in Ciske de Rat), maar ook deze keer overtuigt ze daarin. Haar scherpe en volle stem knalt – net als de zware stem van Roberto de Groot (Koning Triton) – met volle kracht de theaterzaal in.

Musical The Little MermaidTommie Christiaan (Prins Erik) en zijn tegenspeelster Tessa Sunniva van Tol (Ariël). (Foto: Deen van Meer)

Het visuele hoogtepunt van deze voorstelling is het moment dat krab Sebastiaan (Juan Wells) het nummer ‘Onder de zee’ ten gehore brengt en diverse castleden, verkleed als vissen en anemonen, met hem mee dansen. Mooi zijn ook de momenten waarop de castleden als zeemeerminnen en zeemeermannen de lucht ingaan en op die manier in een echte zee lijken te  ‘zwemmen’.

Moeilijk
Hoewel The Little Mermaid een echte familievoorstelling is, doen sommige teksten van vertaalster Martine Bijl ouderwets en moeilijk aan. Een woord als ‘heden’ zou bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door ‘nu’. De woordspelingen zijn dan wel weer goed gevonden: “Ariël is halsoverstaart verliefd geworden”, deelt zeemeeuw Jutter zijn zeemaatjes mee.

Musical The Little MermaidAriël in haar geheime kamer, waar ze allerlei mensenspullen bewaart. (Foto: Deen van Meer)

Of The Little Mermaid vorige Disney-musicals als Tarzan en Mary Poppins heeft weten te overtreffen? Ja en nee. The Little Mermaid moet qua grootsheid onderdoen voor Tarzan en Mary Poppins, maar deze show is dan ook een reizende productie en dat waren de twee voorgaande Disney-musicals niet. Tegelijkertijd hoeft een kleinere opzet niet te betekenen dat een voorstelling minder goed is. Op het gebied van creativiteit steekt The Little Mermaid boven de twee andere megashows uit. Met enkele ‘simpele’ kwallen, wat stroken zeewier en bewegende anemonen is de onderwaterwereld compleet.

De lange zit – The Little Mermaid duurt ruim twee uur – maakt de aanwezige kinderen niets uit. Die zitten tot het einde op het puntje van hun stoel. Meisjes en moeders zuchten als Ariël en Prins Erik eindelijk elkaar kussen, terwijl vaders en zonen geboeid kijken als het schip van Prins Erik in de zee ten onder dreigt te gaan. En dat is natuurlijk waar het bij een familieshow uiteindelijk om draait: dat ieder lid van het gezin aan zijn trekken komt. Dát is The Little Mermaid in ieder geval goed gelukt.

The Little Mermaid speelt tot en met 26 augustus in diverse theaters. Vanaf 5 september staat de musical exclusief op de planken van het Beatrix Theater Utrecht.