Recensie: Ja Zanna, Nee Zanna is heerlijk abnormaal

Zaterdag 16 Juni 2012

Mannen paraderend op enorme roze naaldhakken en vrouwen die luid staan te juichen op de voetbaltribune. De musical Ja Zanna, Nee Zanna speelt zich af in een omgekeerde wereld. Homo's zijn hot, hetero's not. Een gedurfde musical waarin Lelies-acteur Matthew Michel de broek (lees: jurk) aan heeft.

Door Thomas de Heide

De Vlaamse Matthew Michel, bekend van de musical Lelies en het Disney-programma On Tour, speelt de hoofdrol in deze productie van het Amsterdamse M-Lab. Als Zanna huppelt hij al zwaaiend met zijn toverstok op middelbare school Heersveld rond. Daar koppelt hij iedereen van hetzelfde geslacht.

Ja Zanna, Nee Zanna is van origine overigens geen Nederlandse voorstelling. Het stuk komt uit Amerika en werd daar bekroond met vijf Drama Desk Awards. Daarna speelde musical in Europa, Azië en volgde er een tournee door de Verenigde Staten.

Musical Ja Zanna, Nee ZannaIn the navy! De leerlingen van de fictieve middelbare school Heersveld maken een militaire musical. (Foto: Bob Bronshoff)

Naast Michel spelen nog zeven jonge talenten mee in deze voorstelling. Michael Muller is de populaire schaker Max en danser Boris Schreurs geeft gestalte aan omroeper Tijl. The Voice of Holland-kandidaat Gino Emnes is voetballer Stef en Jeske van de Staak (Grand Hotel) loopt als de stoere Roberta het liefst alle bouwmarkten af, als ze het plan vat om met Greet (Elise Berends) samen te gaan wonen. Kika Klitheuvel (Sanguita Akkrum) organiseert de jaarlijkse schoolmusical met haar maatje Anton (Jasper van Dijk).

Musical Ja Zanna, Nee ZannaDe stoere meiden Greet (Elise Berends) en Roberta (Jeske van de Staak) tijdens hun 'stuntballet' act. (Foto: Bob Bronshoff)

Abnormaal
Op Heersveld lijkt alles goed te gaan, tot het moment dat de jaarlijkse schoolmusical op wordt gevoerd. De studenten kiezen ervoor het controversiële thema 'heteroseksualiteit in het leger' in het stuk centraal te stellen. "Ik weet niet of mijn vaders dat wel goedkeuren als ze komen kijken", zegt voetballer Stef twijfelend, die in de schoolvoorstelling de hoofdrol speelt. "Wat moeten hun militaire vriendjes daar wel niet van vinden?" Uiteindelijk gaat het stuk toch door en blijken Greet en Stef ook nog eens gevoelens voor elkaar te krijgen. Zanna kan met zijn toverstaf proberen wat hij wil, maar de twee blijven verliefd op elkaar. Op Heersveld is iedereen in rep en roer; twee mensen die hetero zijn, dat is toch abnormaal?

Hoewel homoseksualiteit in onze samenleving steeds meer geaccepteerd is geraakt, snijdt Ja Zanna, Nee Zanna diverse actuele onderwerpen aan. De voorstelling laat zien hoe bevooroordeeld mensen kunnen zijn (als je afwijkt van het 'normale' vinden ze je raar) en in het leger is geen plaats voor homo's (in deze voorstelling is dat omgedraaid en worden militaire hetero's gediscrimineerd).

Musical Ja Zanna, Nee ZannaV.l.n.r. Kika (Sanguita Akkrum), Anton (Jasper van Dijk) en Tijl (Boris Schreurs). (Foto: Bob Bronshoff)

Ja Zanna, Nee Zanna mag dan over heftige thema's gaan, de musical zelf is absoluut niet zwaar. Ron Mesland nam de vertaling en bewerking voor zijn rekening en laat ook in de Nederlandse teksten humor doorklinken. Waar veel musicals struikelen over ingewikkelde of ouderwetse teksten is Ja Zanna, Nee Zanna helemaal van deze tijd. Zeker met grappige teksten als: "Oh, krijg je een kindje? Als het meisje wordt, krijgt ze legersokken. Is het een jongen, dan koop ik een roze legging."

Vakkundig
Het relatief onbekende talent Matthew Michel heeft de broek (lees: jurk) aan in deze voorstelling. Zijn zangpartijen zijn erg sterk en zonder gêne trekt hij rode pumps aan en danst hij in een paarse jurk met daarop een glitterende gouden top over het toneel. Boris Scheurs verdient ook compliment. Het vrouwelijke publiek mag jaloers op hem zijn; als omroeper Tijl loopt hij vakkundig op torenhoge hakken, iets wat veel dames hem niet na zullen doen.

Musical Ja Zanna, Nee ZannaDoor met zijn toverstok te zwaaien koppelt Zanna (Matthew Michel) iedereen. (Foto: Bob Bronshoff)

Ja Zanna, Nee Zanna moet het afgezien van twee stellages en aantal draden als gordijn aan weerskranten van het toneel zonder decor doen. Een nadeel is dat allerminst. Met het goede spel, boeiende teksten en fleurige kostuums draait het in deze musical om de spelers en niet om het decor. En dat is een goede zaak, want de boodschap van deze voorstelling (accepteer iedereen zoals hij of zij is), komt er des te duidelijker door over.

Ja Zanna, Nee Zanna speelt nog tot en met 25 juni exclusief in het M-Lab Theater.