Recensie: Musical Grand Hotel speelt op prachtlocatie, maar is lange zit

Zondag 29 April 2012

Een musical opvoeren in een hotel is een lastige opgave. De musical Super Model speelde in Hotel Krasnapolsky, maar flopte jammerlijk. Producent M-Lab lijkt met Grand Hotel hogere ogen te gooien. Hoewel de voorstelling een lange zit zonder pauze is, bevat de show voldoende andere ingrediënten die dat goed te maken.

Door Thomas de Heide | Fotografie Bob Bronshoff

musical Grand HotelHet hotelpersoneel in Grand Hotel dat zich een slag in de rondte werkt om het hoofd boven water te kunnen houden.

Dat M-Lab juist Grand Hotel niet in een theater laat spelen, maar in het vijfsterren hotel The Grand, is een slimme keuze. De voorstelling gaat namelijk over de gasten die in het duurste hotel van Berlijn verblijven. Ieder personage heeft aan de vooravond van de Beurskrach in 1928 zijn eigen zorgen. Baron Felix von Gaigern (Jamai Loman) zit op zwart zaad en ballerina Elizaveta Grushsnskaya (Trudi Klever) is levensmoe. Kolonel Otternslag (Boy Ooteman) is verminkt door granaatscherven uit de Eerste Wereldoorlog en Flaemchen (Jetske van de Staak) droomt van een carrière als filmster, maar moet werken als secretaresse voor de liegende en op seks beluste zakenman Hermann Preysing (Tony Neef).

Hoewel M-Lab ook veel eigen, nieuwe producties ontwikkelt, is Grand Hotel een bestaand concept dat gebaseerd is op het boek Mensen im Hotel van Vicki Baum (1929). In 1932 volgde al een filmversie en in 1989 kwam Grand Hotel als musical op Broadway op te staan. Na een reeks voorstellingen in Londen is dit de eerste keer dat de show ook in Nederland te zien is.

Hotelgast
De Nederlandse versie van de musical staat in de raadszaal van The Grand waar ooit Koningin Beatrix en Prins Claus elkaar hun jawoord gaven. Om ervoor te zorgen dat iedere avond 150 mensen in de zaal plaats kunnen nemen, zijn de zitplaatsen in schuine rijen geplaatst waar een middenpad doorheen loopt. Op die manier kan de cast zowel het toneel voorin de zaal, als de ruimte achter de laatste rij stoelen gebruiken als speelplek. Door deze opstelling voelt de theaterbezoeker zich meteen een echte hotelgast, omdat hij de bedrijvigheid van een hotel meekrijgt door de druk telefonerende receptionistes en met zware koffers sjouwende bell boys die steeds langs het publiek lopen.

musical Grand HotelFlaemchen (Jetske van de Staak) en zakenman Preysing (Tony Neef).

Talent van de avond is Jeske van de Staak, die net afgestuurd is aan het Fontys Conservatorium afdeling Muziektheater. Als secretaresse Flaemchen weet ze zowel de dromerige als onzekere kant van haar personage te belichten. Van de Staak toont kwetsbaarheid als ze zich tijdens haar hotelkamerscène met zakenman Hermann Preysing (Tony Neef) letterlijk en figuurlijk bloot aan hem geeft. De zakenman wil de secretaresse het liefst zijn bed in sleuren, terwijl zij enkel bij hem is om als typiste te werken. Dat is de enige manier dat ze voor een reis naar Hollywood kan sparen.

Springplank
Dat M-Lab een springplank voor jong talent kan zijn, bewees Freek Bartels een aantal jaren terug. Na zijn rol in de M-Lab musical Into the Woods speelde hij mee in Les Misérables en het seizoen daarna won hij de tv-zoektocht Op zoek naar Joseph. Celinde Schoenmaker is, naast Jeske van de Staak, ook een ontdekking. Schoenmaker speelt in Grand Hotel mee in het ensemble en mag volgend theaterseizoen al de vrouwelijke hoofdrol van Molly in de Nederlandse productie van Ghost de Musical spelen.

Met al deze positieve woorden lijkt Grand Hotel een absolute musicaltopper. Helaas is dat niet helemaal het geval. De voorstelling duurt namelijk twee uur en bevat geen pauze. Dat is dus een lange zit. In principe moet dat geen probleem zijn, maar omdat er tussen de scènes veel zangpartijen zitten - waarvan een aantal overbodig zijn - haalt dat de vaart uit de show. Ook lijkt niet voor iedere theaterbezoeker de zaalopstelling goed uit te komen. Verschillende mensen zeggen dat ze niet alles op het toneel goed kunnen zien, omdat ze steeds met hun hoofd moeten draaien aangezien er zowel voor voor als achter hen gespeeld wordt.

Sleutelen
Of Grand Hotel een landelijk vervolg moet krijgen? Misschien beter van niet, want eigenlijk kan deze show nergens anders dan in The Grand staan; als iets een toplocatie voor deze musical is, dan is dat wel dit prachtig aangeklede hotel in hartje Amsterdam. Een langere speelperiode dan de week die Grand Hotel nu krijgt, zou wel welkom zijn. Dan kan M-Lab meteen sleutelen aan de stukjes van de show die er nu nog de vaart uit halen en krijgt Grand Hotel echte grandeur.

Grand Hotel speelt nog tot en met 6 mei in The Grand in Amsterdam.

Een overzicht van foto's uit de voorstelling:

Musical Grand HotelBoy Ooteman als de door granaatscherven mismaakte kolonel Otternslag.