Recensie: Musical De boot en het meisje vaart eigen koers

Zaterdag 11 Februari 2012

Geen enorme decors, maar een smoezelige bank en een zeildoek vullen het toneel in de musical De boot en het meisje. Niet alleen op decorgebied, maar werkelijk in alles vaart deze show zijn eigen koers. En dat is ook meteen de valkuil waardoor deze show soms kopje onder dreigt te gaan.

Door Thomas de Heide

De boot en het meisje musicalRosa (Nathalie van Gent) waant zich met een medespeler in Spaanse sferen.
(Foto: Bob Bronshoff)

“Een schip is als een vrouw. Hoe mooier ze is, des te meer tijd moet je eraan besteden.” De schipper die zijn woonboot aan de 24-jarige Iwan (Sander van Amsterdam) verkoopt, legt Iwan uit hoe hij met vrouwen en dus met boten moet omgaan. Iwan daarentegen lijkt nauwelijks iets te snappen van de liefde. Al jaren is Rosa (Nathalie van Gent) zijn beste maatje en Iwan houdt stug vol dat ze ‘gewoon’ vrienden kunnen zijn. Kan hij dat gerust stellen of gaat er achter een vriendschap tussen jongen en een meisje altijd meer schuil? De boot en het meisje, gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonathan van het Reve, geeft daar in een ongeveer anderhalf uur durende voorstelling antwoord op.

Lef
Acteur Frank Lammers, die bij het grote publiek vooral bekend is van zijn rollen in grote speelfilms als De President en De bende van Oss, staat in De boot en het meisje aan het roer als regisseur. Lammers heeft dit stuk, dat eerder al exclusief in het Amsterdamse M-Lab stond, omgebouwd tot een landelijke show. Daar is hij gedeeltelijk in geslaagd. Bewonderenswaardig is het dat De boot en het meisje met lef is gemaakt, maar voor een groot publiek is deze musical niet geschikt. De voortkabbelende verhaallijn is daar de belangrijkste reden voor. Ook is het niet duidelijk waarom de schipper, die zijn boot aan Iwan verkoopt, de transactie moet afhandelen in enkel cowboylaarzen, een duster en een grote gele boxer. Dat het orkest niet achter toneel is geplaatst, maar een plekje erop heeft gekregen, is dan wel weer een leuke vondst.

De boot en het meisje musicalIwan (Sander van Amsterdam) vertelt aan Rosa zijn plannen om een woonboot te kopen. (Foto: Bob Bronshoff)

Charme
De cast, die onder leiding van Van Amsterdam en Van Gent staat, presteert wél goed. Van Amsterdam weet, mede door zijn geringe lengte, prima de verlegen Iwan neer te zetten. Van Gent staat haar mannetje als het enige vrouwelijke castlid en pakt met haar charme niet alleen Iwan, maar ook de hele zaal in.
Ondanks deze goede prestaties kabbelt De boot en het meisje tot een kwartier voor het einde steeds voort. De cast zingt leuke liedjes, het orkest speelt vrolijk mee en Iwan koopt zijn boot, maar verder gebeurt er nauwelijks iets. Dat is zonde, want juist die laatste vijftien minuten zitten boordevol mooi acteerwerk en spannende dialogen. Als het hele stuk net als dat laatste kwartier zou zijn, dan was De boot en het meisje een echte topper. Voor het doorgewinterde toneelpubliek is De boot en het meisje misschien een leuke avond uit, maar voor musicalliefhebbers deint deze show hooguit een beetje op en neer.

De boot en het meisje speelt nog tot en met 28 februari in verschillende theaters in het land. Zie voor meer informatie en het bestellen van kaarten: www.m-lab.nl.