Recensie: Fiddler on the Roof: een klassieker om van te smullen

Maandag 19 December 2011

Fiddler on the Roof is een schoolvoorbeeld van hoe je een musicalklassieker in de 21e eeuw kunt tillen. Gestript tot de essentie, met alle ruimte voor de mooie groep acteurs. Steeds ontroerend, nooit belegen.

Door Johan Depaepe | Foto: Luk Monsaert

Er is een reden waarom Fiddler on the Roof – Anatevka met de regelmaat een klok terugkeert op de affiche. Gebaseerd op de 19e eeuwse verhalen van de Jiddische schrijver Sholom Aleichem, is de musical uit 1964 dankzij het strakke script van Joseph Stein en de tijdloze, authentieke Klezmerpartituur van Jerry Bock nog steeds niet belegen. Want hoewel het verhaal de arme melkboer Tevye, zijn familie en dorpsgenoten anno 1905 in het Tsaristische Rusland volgt, heb je geen enkele moeite om de universele emoties te voelen en aansluiting te vinden bij de thematiek.
Tevye, zijn vrouw Golde en zijn vijf dochters maken deel uit van de joodse gemeenschap die in een grote samenhorigheid spartelt om het hoofd boven water te houden, en vasthoudt aan haar tradities. Maar die komen onder druk te staan, door de veranderingen in de maatschappij, de dreigende revolutie en de Russische vervolgingsdrang. Op een kleinere schaal dwingen de partnerkeuzes van zijn drie oudste dochters Tevye om zijn vastgeroeste ideeën in vraag te stellen. Zijn oude waarden bieden hem maar weinig houvast meer, zeker als de joodse bewoners van Anatevka dan ook nog van hun geboortegrond worden weggejaagd.

Leegte met impact

Het mooie aan deze Fiddler on the Roof van Musical van Vlaanderen, is dat regisseur Frank Van Laecke koos voor een concept waarin ‘grond’ voortdurend centraal staat: de gebondenheid aan de geboortegrond, de letterlijke en figuurlijke ontworteling van de personages… Een concept dat consequent doorheen de hele voorstelling wordt doorgetrokken. De musical is gestript tot op de blote huid: alles wat het publiek kan afleiden van het verhaal en de acteurs liet Van Laecke weg. De weinige decorstukken komen bijvoorbeeld letterlijk uit de grond. En toch is het scènebeeld niet eentonig. De moed om het enorme podium van de Antwerpse stadsschouwburg zo schaars in te vullen, is opmerkelijk. Want de leegte heeft soms een grotere impact dan een heel arsenaal decorstukken.

Emotioneel maar niet sentimenteel

Voor de acteurs betekent dat dan ook dat ze op zichzelf zijn aangewezen en zich nergens kunnen achter verstoppen: een uitdaging maar ook een enorme kans, die ze allemaal ter harte nemen. Lucas Van den Eynde kan zeker zingen, maar ontbeert soms de vocale kracht die je van een Tevye verwacht. Maar dat stoort op geen enkel moment, want wat hij als acteur met de arme melkboer aanvangt, is subliem. Hij sleurt je van in het begin het verhaal in, en voegt meer dan één laag toe aan het personage. Nog een tikje meer humor, nog een tikje meer ‘wanhopige papa’. Zijn samenspel met Karin Jacobs (Golde) is pakkend; Jacobs, die de ‘Jiddische mama’ in al haar facetten en met een heldere, mooie stem neerzet. De drie oudste dochters – Deborah De Ridder, Anne Van Opstal en Clara Cleymans in haar eerste grote musicalrol – laten zich opmerken door hun natuurlijke en sprankelende spel. Van deze drie is vooral Cleymans voortreffelijk als papa’s oogappel Chava, die zijn hart wel in stukken moét scheuren om haar eigen weg te volgen. Het is een hartverscheurend tafereel in een emotionele maar nooit sentimentele voorstelling.
Wat geldt voor de dochters, geldt ook voor de schoonzonen. Jelle Cleymans als Perchik, David Verbeeck als Motel en Bert Verbeke als Fyedka beheersen hun personages tot in de finesses, en maken de dilemma’s van Tevye overduidelijk. Wat Verbeke net iets tekortkomt aan zangtechniek, compenseert hij voluit met een ingehouden maar erg geloofwaardige vertolking.
En nog een woord van lof voor het ensemble, waarin zelfs de kleinste bijrollen accuraat zijn ingevuld.

Fiddler on the Roof is als musical gracieus ouder geworden. Zoals goede wijn. En met een creatieve regie en een cast om van te smullen, zoals hier bij Musical van Vlaanderen, kan het stuk niet genoeg uit de kast vol klassiekers worden gehaald.

Fiddler on the Roof (Musical van Vlaanderen) © Luk Monsaert