Recensie: 'Sprookjesboom de Musical' terug in Theater de Efteling

Vrijdag 19 Maart 2010

Na het grote succes van vorige zomer, is 'Sprookjesboom de Musical' nu opnieuw te zien in Theater de Efteling. De theaterzaal is omgetoverd tot een sprookjesbos en uiteraard zijn ook de vaste Sprookjesbosbewoners weer van de partij. Onder andere Wolf, Roodkapje en Klein Duimpje doen mee in deze vrolijke kindervoorstelling.

Recensie door Laura Krul

Sprookjesboom de MusicalEen aantal bekende Sprookjesbosbewoners op een rij. (Foto: De Efteling)

'Sprookjesboom de Musical' is de eerste eigen productie van Efteling Theaterproducties. De voorstelling is gelinkt aan de gelijknamige animatieserie van De Efteling, die al enkele jaren wordt uitgezonden bij Z@ppelin op Nederland 3. In 'Sprookjesboom de Musical' worden bekende sprookjesfiguren neergezet door middel van handpoppen. Acteur John ter Riet is als houthakker Willem de enige mens in het Sprookjesbos. De sprookjesfiguren hebben veel bewondering voor de grote, stoere houthakker en vooral Klein Duimpje (Niels van der Gaarden) ziet hem als zijn grote voorbeeld. De bewondering verdwijnt echter snel als blijkt dat Willem, door een gemeen plan van Wolf (Thijs van Empel) en Heks (Janneke Iking), de Sprookjesboom om wil gaan hakken. Dat zou betekenen dat alle sprookjes voortaan een stuk slechter aflopen. De sprookjesfiguren willen dit natuurlijk zien te voorkomen, maar hoe?

Uitstekende acteurs
Alle Sprookjesbosbewoners, elf in totaal, worden neergezet door vijf acteurs. Leuk is dat ze ieder sprookjesfiguur een eigen stem weten te geven. Ezel (Mark Haayema) praat bijvoorbeeld plat Amsterdams en geitje Benjamin (Amy Galatá) mekkert de hele tijd. Hoewel de kinderen in de zaal waarschijnlijk alleen maar oog hebben voor de poppen, weten de acteurs zich uitstekend in te leven in de verschillende karakters die ze spelen. Zo is Janneke Iking lieflijk als Roodkapje, maar met haar sprekende mimiek en krakende stem weet ze ook de Heks overtuigend neer te zetten.
De handpoppen die in de musical gebruikt worden zien er mooi uit en lijken precies op de karakters uit de tv-serie. Wat opvalt is dat de poppen geen benen hebben. Waarschijnlijk is hiervoor gekozen om het speelgemak van de acteurs te vergroten, met als resultaat dat de poppen op een natuurlijke manier bewegen.

Sprookjesboom de MusicalDe zaal doet enthousiast mee met de sprookjesfiguren. (Foto: De Efteling)

Interactie
Het grote Sprookjesbos decor, waarin het verhaal zich afspeelt, geeft de voorstelling vanaf het begin een vrolijke sfeer. De musical bevat veel interactie met het publiek, waar de kinderen in de zaal enthousiast op ingaan. Met pakkende nummers als 'Stampen, stampen, stampen' wordt luidkeels meegezongen en volop meegestampt. De kinderen hebben het uitstekend naar hun zin. Wanneer de sprookjesfiguren op zoek gaan naar gekleurde blokken om een toverpoort van te bouwen, helpen de kleintjes maar al te graag mee. 'Sprookjesboom de Musical' valt duidelijk in de smaak bij de doelgroep, die zich prima vermaakt bij deze voorstelling.

Gezien: de première van 'Sprookjesboom de Musical' op woensdag 17 maart 2010 in Theater de Efteling. 'Sprookjesboom de Musical' is nog tot en met 28 april te zien op woensdag, zaterdag en zondag. Kijk voor meer informatie en het bestellen van kaarten op: www.efteling.com.