Recensie: Musical 'Ja Zuster, Nee Zuster' - Héérlijke kneuterigheid

Zondag 01 November 2009

Na Hetty Blok en Loes Luca is Annick Boer de derde actrice die gestalte geeft aan Zuster Klivia in 'Ja Zuster, Nee Zuster'. Na de tv-serie, een film en toneelstuk is het nu de beurt aan een musical over het rusthuis vol herrie. Het stuk van V&V Entertainment is het ultieme voorbeeld van de knusse jaren zestig.

Recensie door Thomas de Heide

'Ja Zuster Nee Zuster' musicalJoep Onderdelinden (opa) en Annick Boer in 'In een rijtuigie'. (Foto: Roy Beusker)

Schrijfster Annie M.G. Schmidt en componist Harry Bannink zijn verantwoordelijk voor de creatie 'Ja Zuster, Nee Zuster'. De VARA zendt de serie tussen 1966 en 1968 uit. Het succes van het programma is ook tegenwoordig merkbaar. De liedjes uit de serie zijn uitgegroeid tot ware klassiekers. Songs als 'M'n opa', 'In een rijtuigie' en 'Niet me de deuren slaan' klinken ook nu nog iedereen bekend in de oren. Eind 1999 gaat het toneelstuk 'Ja Zuster, Nee Zuster' in première. Loes Luca kruipt dan in de huid van Zuster Klivia. Luca speelt deze rol ook in de filmversie, die in 2002 werd uitgebracht. Heddy Blok, de originele Zuster Klivia, had zelfs een klein rolletje in deze film. Tijdens een scène komt Blok als 'oude dame op bank' even in beeld.
Na de film wordt het langzaam stil rondom Zuster Klivia en haar kornuiten, totdat theaterproducent V&V Entertainment in 2007 bekend maakt de musical 'Ja Zuster, Nee Zuster' op de planken te brengen. Het productiebedrijf V&V Entertainment heeft namelijk de rechten van het stuk verworven. Naast 'Ja Zuster, Nee Zuster' heeft V&V Entertainment een eerste optie op zes musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, waaronder 'Heerlijk duurt het langst', 'Foxtrot' en 'En nu naar bed'. Hoogstwaarschijnlijk programmeert het bedrijf de komende jaren dus meer producties van het succesvolle duo.

'Ja Zuster Nee Zuster' musicalBuurman Boordevol (Ara Halici) is weer eens boos op Zuster Klivia. (Foto: Roy Beusker)

'Ja Zuster, Nee Zuster' is dicht bij de oorspronkelijke serie gebleven. De liedjes zijn niet opgeleukt met moderne deuntjes en ook de aankleding past bij de jaren zestig van de vorige eeuw: een gezellige woonkamer van Huize Klivia krijgt het publiek meteen te zien zodra het doek openschuift. Het huis bestaat uit een aantal decorstukken, die in en uit elkaar geschoven kunnen worden. Ook kunnen, dankzij decorontwerper Eric van der Palen, deze muren draaien waardoor het buitenaanzicht van Huize Klivia in een handomdraai getoond wordt. Omslachtig is dat tijdens twee nummers bijna alle muren van het toneel weggedraaid worden en hierdoor een vrijwel leeg toneelbeeld ontstaat.
Musicalactrice Annick Boer vervult in de musical de rol van de goedlachse Zuster Klivia. Boer speelde de afgelopen seizoenen diverse grote musicalrollen. Zo maakte ze haar opwachting in producties als 'Rembrandt' en 'Doe Maar!'. Bij het grote publiek is ze bekend door haar rol in de SBS-serie 'De Hoofdprijs'. Boer droeg de zware lasten om de verpletterende vertolkingen van Blok en Luca te kunnen evenaren. Gelukkig is ze daar in geslaagd. Als Zuster Klivia heeft Boer de lachers op haar hand, maar ze slaat niet door in haar komische aspect. Collega Joep Onderdelinden vertolkt in 'Ja Zuster, Nee Zuster' maar liefst twee verschillende rollen, die van inbreker Gerrit en zijn opa. Ook hij weet zijn rollen goed gedoseerd te spelen. Ara Halici (Buurman Boordevol) is de boeman van de avond, terwijl Dorien Haan de springerige Jet neerzet. Ook tv-presentator Paul de Leeuw komt zo af en toe in het stuk voor. Hij heeft de stem van papegaai Lorre ingesproken en verwelkomt steeds de mensen die Huize Klivia binnen wandelen.

'Ja Zuster Nee Zuster' musicalV.l.n.r. Dorien Haan (Jet), Joep Onderdelinden (Gerrit), Annick Boer en Rein Hofman (Ingenieur). (Foto: Roy Beusker)

Ondanks alle positieve woorden kent 'Ja Zuster, Nee Zuster' ook een aantal struikelpunten. Bij het overbrengen van het verhaal wordt af en toe van de hak op de tak gesprongen. Bijvoorbeeld wanneer Gerrit een gestolen meubelstuk bij Buurman Boordevol terug gaat brengen. Deze actie wordt vervolgens niet in beeld gebracht, want de spots gaan uit en opeens begint de cast over Fuchsia's te zingen: een gekke sprong in het verhaal. Ook verloopt de eerste akte vlotter dan de tweede helft van de show. Gedurende de tweede akte blijkt dat het verhaal grotendeels al verteld is. Het publiek lijkt dat niet erg te vinden. Op bekende klassiekers als 'De kat van ome Willem' en 'De twips' wordt enthousiast mee gezongen. En dat is natuurlijk het belangrijkste, want 'Ja Zuster, Nee Zuster' is absoluut een feest van herkenning.

Gezien: première musical 'Ja Zuster Nee Zuster' op zondag 1 november in Theater aan de Parade in Den Bosch. 'Ja Zuster Nee Zuster' speelt nog tot en met 5 april 2010 in diverse theates. Zie voor meer informatie en het bestellen van kaarten: www.theaterhits.nl.