Recensie: musical 'Hairspray' - Arjan Ederveen steelt show in swingmusical

Dinsdag 29 September 2009

Na het succes van 'Hairspray' in het buitenland en de gelijknamige filmhit uit 2007, kon een Nederlandse versie van het stuk niet uitblijven. Gelukkig besloot V&V Entertainment het stuk hier op de planken te brengen. Glitterjurken, hoge kapsels en haarlak, heel veel haarlak; 'Hairspray' neemt het publiek mee naar de jaren zestig.

Recensie door Laura Krul

Hairspray
Tracy Turnblad (Esmée van Kampen) met moeder Edna (Arjan Ederveen). (Foto: Roy Beusker)

De musical 'Hairspray' speelt zich af in het jaar 1962. De mollige tiener Tracy Turnblad (Esmée van Kampen) wil niets liever dan dansen in de populaire Corny Collins Show. Ze laat zich niet tegenhouden door haar figuur en weet met haar enthousiasme een plaats in de dansshow van Corny Collins (Marcel Visscher) te bemachtigen. Dit tot grote ergernis van de huidige 'dancing queen' Amber Von Tussle (Anouk Maas). Tracy komt op voor de rechten van de zwarte medemens, wat voor veel oproer zorgt in het ouderwetse Baltimore. Vervolgens lukt het haar ook nog eens om de hunk van de show, Link Larkin (Jim Bakkum), voor zich te winnen. Deze gezette tiener blijkt meer in haar mars te hebben dan iedereen vooraf kon voorspellen. Wanneer de strijd om de kroon van Miss Teenage Hairspray losbarst, lijkt er maar één persoon te zijn die recht heeft op die titel: Tracy.

Hairspray
Tracy streeft naar gelijke rechten voor iedereen in Baltimore. (Foto: Roy Beusker)

Fat suit
'Hairspray' is de grootste productie tot nu toe van Albert Verlinde en Roel Vente. Met de musical wordt het tienjarig bestaan van V&V Entertainment gevierd. Gehuld in een 'fat suit' is het komiek Arjan Ederveen die tijdens de voorstelling de show steelt als de zwaarlijvige huisvrouw Edna Turnblad. Ederveen is groots in deze musical, zowel letterlijk als figuurlijk. Op hilarische wijze weet hij een geloofwaardige moederrol neer te zetten. Leuk is het samenspel met Dick Cohen als echtgenoot Wilbur Turnblad, vooral tijdens het duet 'Jij blijft wie je bent'. Esmée van Kampen heeft als Tracy Turnblad haar eerste hoofdrol in een grote musicalproductie te pakken en ze bewijst daar met haar zang-, dans- en acteerwerk helemaal klaar voor te zijn; ze straalt op het podium. Jim Bakkum was eerder al te zien in de swingmusicals 'Fame' en 'Grease' van V&V Entertainment, maar als Link Larkin lijkt hij zijn beste musicalrol tot nu toe te pakken te hebben. Hij weet het publiek goed te bespelen en heeft de lachers op zijn hand.
Ook de rest van de cast is sterk. Zo geeft Cindy Bell op komische wijze gestalte aan de chaotische Penny Pingleton, de beste vriendin van Tracy Turnblad. Een goed koppel in de show vormen moeder en dochter Von Tussle, gespeeld door Ellis van Laarhoven en Anouk Maas. Wie indruk maakt met haar stem is Joanne Telesford, die moeiteloos haar ontroerende solo 'Ik Weet Hoe Het was' zingt en eveneens krachtig is in het nummer 'Bol, Blond en Beremooi'. Een minpuntje aan de voorstelling is dat de spelers tijdens enkele nummers niet goed te verstaan zijn.

Hairspray
Moeder en dochter op bezoek bij mode-ontwerper Mr Pinky. (Foto: Roy Beusker)

Goed gevoel
De goed in elkaar gezette choreografieën maken de musical tot een swingend geheel, met hier en daar wat leuke effecten. Een van deze verrassingen is het slow motion-moment als Tracy hard met een bal op haar hoofd geraakt wordt tijdens een potje trefbal. Door deze knal raakt de tiener knock-out. Voor de juiste sfeer zijn de decorstukken helemaal in jaren zestig stijl, net als de kleurrijke kostuums. Met het laatste dansnummer 'Niemand stopt de beat' wordt de musical energiek en vrolijk afgesloten. 'Hairspray' is een absolute feel good musical, die maakt dat je de zaal niet anders dan met een goed gevoel kunt verlaten.

Gezien: première 'Hairspray' op zondag 28 september in het nieuwe Luxor Theater Rotterdam. 'Hairspray' speelt nog tot en met 30 april 2010 in diverse Nederlandse theaters. Zie voor meer informatie en het bestellen van kaarten: www.theaterhits.nl.