Recensie: Musical 'The Sound of Music' – Frisse musical in Theater de Efteling is feest der herkenning

Zondag 30 November 2008

'The Sound of Music', een van de bekendste musicals ooit, is terug in Nederland. Dit maal in Theater de Efteling waar de musical de grootste productie tot dusver vormt. Het stuk blijkt wederom een mooi verhaal met overbekende liedjes te zijn, met in deze uitvoering een sprankelende Wieneke Remmers als Maria.

Recensie door Inouk Boerma

'The Sound of Music' is een musicalklassieker. In 1959 ging de musical van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein in première op Broadway. Sindsdien zijn er diverse producties verschenen, waaronder de beroemde film uit 1965 met Julie Andrews in de hoofdrol. Zes jaar geleden bracht Joop van den Ende Theaterproducties 'The Sound of Music' naar Nederland. Nu is het de beurt aan V&V Entertainment, in samenwerking met Efteling Theaterproducties.

The Sound of Music
De Von Trapp-kinderen zingen met Maria. (Foto: Roy Beusker)

Het verhaal
De levenslustige Maria woont in een klooster in Salzburg, maar hoort daar eigenlijk niet thuis. Moeder-overste stuurt haar daarom naar het huis van weduwnaar kapitein Von Trapp waar zij als gouvernante voor zijn zeven kinderen moet zorgen. De kapitein voedt zijn kinderen in militaire discipline op en Maria probeert daar verandering in te brengen. Kapitein Von Trapp is het daar niet mee eens, maar langzamerhand weet Maria ook hem voor zich te winnen. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van de opkomst van de nazi’s in Duitsland. Ook Oostenrijk blijkt uiteindelijk niet veilig meer te zijn.

De cast
Wieneke Remmers speelt de rol van Maria. Met haar korte kapsel lijkt zij als twee druppels water op Julie Andrews, maar zij weet er toch een eigen Maria van te maken. Bij het grote publiek is Remmers bekend vanwege haar deelname aan 'Op zoek naar Evita'. Ook speelde zij rollen in 'Rembrandt', 'Pinokkio' en 'De Jantjes'. Remmers straalt op het toneel en zet zowel de eigenwijze en springerige kant van Maria, als haar verzorgende rol goed neer.

The Sound of Music
Kapitein von Trapp heeft trouwplannen met barones Schraeder (Foto: Roy Beusker)

Kapitein Von Trapp wordt gespeeld door Rein Kolpa. Tijdens de voorstelling maakt hij de verandering door van spijkerharde militair naar een echte vader voor zijn gezin en die laatste rol lijkt beter bij hem te passen. Hij heeft een warme stem die meer geschikt is om te zingen dan om tegen zijn kinderen te schreeuwen. En dat zingen doet hij prachtig.
De rol van oudste dochter Liesl wordt als vanouds gespeeld door een professionele actrice. In de Van den Ende productie was deze rol voor Céline Purcell, die vervolgens is doorgegroeid naar grotere rollen in 'Mamma Mia!' en 'Les Misérables'. Dit keer is het de beurt aan Anouk Maas. Maas maakte op haar elfde al haar musicaldebuut als Annie in de gelijknamige musical en speelde daarna rollen in verschillende musicals. Opvallend genoeg speelde zij eerder dit seizoen de maîtresse in de musical 'Evita'; een groter contrast met de rol van de onschuldige Liesl is nauwelijks mogelijk. Maas is een genot om naar te kijken. Zij zingt en danst mooi, bijvoorbeeld in het duet 'Zestien, dadelijk zeventien' met Rolf (Steven Colombeen). Daarmee toont ook zij aan klaar te zijn voor een hoofdrol.

The Sound of Music
Liesl (Anouk Maas) is stapelverliefd op Rolf (Steven Colombeen). (Foto: Roy Beusker)

In 'The Sound of Music' is natuurlijk een belangrijke rol weggelegd voor de kinderen Von Trapp. In totaal zijn er 54 kinderen geselecteerd die om de beurt de rollen van Friedrich, Louise, Kurt, Brigitta, Marta en Gretl mogen spelen. De kinderen weten te vertederen, zowel met hun spel als met hun zang. Vooral de kleine Gretl ontlokt het publiek regelmatig een ''ah…''.
Hoogtepunt qua zang is het nummer 'Bergen en dalen' ('Climb every mountain'), gezongen door Moeder-overste Jackie van Oppen. Vlak voor de pauze weet zij het publiek met dit nummer stil te krijgen.

Het theater
'The Sound of Music' heeft een vast onderkomen gekregen in Theater de Efteling, vlak naast de entree van het pretpark. Het theater is multifunctioneel inzetbaar: naast theaterproducties kunnen er ook evenementen georganiseerd worden. Het toneel en de zitplaatsen kunnen dus allemaal uit de zaal verwijderd worden. Nadeel hiervan is dat het geheel niet zo stevig is als in andere theaters en dat is te merken. Het is nogal gehorig. Als de nonnen aflopen, dan klinken hun voetstappen nog door de volgende scène heen en datzelfde geldt voor het op- en afrijden van decorstukken. Ook de decors, die er overigens wel prachtig uitzien, zijn niet zo robuust. Als een van de kinderen iets te hard met de deur slaat, dan beweegt het hele huis van familie Von Trapp.

The Sound of Music
Max Dettweiler (Koen Crucke) laat de zingende Von Trapp-kinderen aan een zangfestival deelnemen. (Foto: Roy Beusker)

De acteurs maken gebruik van het gehele toneel. Voor de scènes in het klooster wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de twee zijdelen van het podium, waar ook een glas-in-loodraam is gemaakt. Ook de zaal zelf wordt gebruikt: de acteurs komen soms vanuit de twee zijdeuren de zaal inlopen. Dit maakt een snellere wisseling van de vele verschillende decors mogelijk en zorgt voor afwisseling in het geheel. Dat is prettig, want met name in de eerste akte duren de dialogen soms wat lang.

'The Sound of Music' is vooral een feest der herkenning. Bijna iedereen zal wel een of meerdere liedjes kunnen meezingen van deze musicalklassieker. De prachtige decors weten de sfeer goed neer te zetten, maar ogen wat gammel en dat is jammer. Het belangrijkste is echter dat de cast het publiek geeft wat het wil: de bekende 'Sound of Music' liedjes. En dat het publiek dit wil blijkt ook wel uit het feit dat er inmiddels al meer dan 100 000 kaartjes verkocht zijn en dat de musical verlengd wordt tot ten minste 12 april 2009.

Fotografie: Roy Beusker

Gezien: musical 'The Sound of Music' op 23 november 2008 in Theater de Efteling. 'The Sound of Music' speelt nog tot en met 12 april 2009. Zie voor meer informatie en kaarten: www.theaterhits.nl