Recensie: musical 'Cabaret' - Prima cast, maar kaal decor in nieuwe versie 'Cabaret'

Dinsdag 14 Oktober 2008

De musical 'Cabaret' is terug. De nieuwe versie van de bekende musical mag zich prijzen met prachtige zangpartijen van Martin Stritzko (Ernst Ludwig) en opzwepende dansen van het ensemble. Het tempo van de voorstelling zak daarentegen meerdere malen in.

Recensie door Thomas de Heide

De Amerikaanse Clifford Bradshaw (Dick Cohen) arriveert in Berlijn in de tijd dat de nazi's bezig zijn het Derde Rijk te stichten. Hij verblijft in het hotel van Fräulein Schneider (Pamela Teves) waar ook Fräulein Helga Kost (Sabine Beens) een kamer huurt. Wanneer danseres en zangeres Sally Bowles (Ellen Evers) ontslagen wordt en niet meer welkom is in de obscure Kit Kat Klub trekt Bowles bij Bradshaw in. Als zij zwanger blijkt te zijn, besluit Bradshaw zijn verantwoordelijkheid te nemen. Zijn plannen om met Sally te trouwen en samen met haar Duitsland te verlaten worden echter doorkruist door de abortus die Sally in het geheim laat plegen.

musical 'Cabaret'
Sally Bowles (Ellen Evers) aan de slag in de Kit Kat Klub. (Foto: Roy Beusker)

3x 'Cabaret'
De oorsprong van 'Cabaret' ligt in 1966. In dat jaar gaat de musical op Broadway in première. In 1972 wordt de musical verfilmd met Lisa Minnelli in de rol van Sally Bowles. In de jaren die daarop volgen wordt de musical ook in Londen opgevoerd. In 1989 is 'Cabaret' voor het eerst in Nederland te zien. De rol van Emcee wordt destijds vertolkt door Willem Nijholt en Alexandra van Marken kruipt in de huid van Sally Bowles. Wanneer 'Cabaret' in 2006 exclusief in Koninklijk Theater Carré te zien is, speelt Ara Halici de rol van Emcee en verschijnt musicalster Pia Douwes ten tonele als Sally Bowles. Dit seizoen is 'Cabaret' niet slechts in één theater te zien, maar trekt de voorstelling langs diverse theaters in het land.

Het ensemble vormt het sterke punt van deze voorstelling. De gewillige dames en uitdagende heren dansen naar behoren en zorgen voor flink wat kleur tussen de kale decorstukken. Het toneelbeeld dat de ene keer uit de Kit Kat Klub en de volgende keer uit het hotel van Fräulein Schneider bestaat, is namelijk minimaal van opzet. Dit hoeft geen bezwaar te zijn voor de beleving van een voorstelling, maar bij 'Cabaret' is dit wel het geval. Het toneel van het Parktheater is vrij breed en diep. Doordat het decor klein van opzet is, oogt het toneel leeg en kaal. Dit is het gevaar dat bij reizende producties vaak optreedt. Doordat deze voorstellingen bijna iedere dag in een ander theater staan en de zalen vaak van omvang verschillen, is het moeilijk een passend decor voor alle schouwburgen te creeëren. Kleine aanpassingen in het decor kunnen wonderen verrichten en hadden 'Cabaret' meer sterallures gegeven.

musical 'Cabaret'
Herr Schultz (Johnny Kraaijkamp) viert feest. (Foto: Roy Beusker)

Snelle grappen
De naam Sven Ratzke is vrijwel onbekend bij musicalminnend Nederland, maar zal dit seizoen flink wat fans voor zich winnen. Ratzke, die vooral op grote theaterfestivals te zien is en met solovoorstellingen door Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Denemarken trekt, speelt de rol van Emcee erg goed. Zijn ogen trekt het publiek direct in het verhaal dat hij vertelt. Ook zijn scherpe stem past goed bij het dwaze personage. Ellen Evers overtuigt als het danseresje Sally Bowles. De musicalactrice speelde de afgelopen jaren grote rollen in musicalproducties als 'Chicago', '3 Musketiers' en 'Mamma Mia!'. Evers weet in haar vertolking de juiste verdeling tussen humor en serieus te maken waardoor tijdens de zware momenten van het stuk getrakteert wordt op een snelle grap. De rol van schrijver Clifford Bradshaw is voor Dick Cohen. Hij maakte vooral naam in de musical 'The Sound of Music' en later bij 'Crazy For You'. Cohen mist de kracht waarmee Evers en Ratzke hun rol spelen. Hij doet het aardig, maar steekt niet boven zijn medespelers uit.

musical 'Cabaret'
Fräulein Schneider (Pamela Teves) en Herr Schultz (Johnny Kraaijkamp) hebben het erg gezellig met elkaar. (Foto: Roy Beusker)

ONM-actrice Pamela Teves verruilt haar rol van de bitchy Bertina Wertheimer in de populaire soap voor het lieve personage van hoteleleigenaarster Fräulein Scheider. Teves heeft geen bijzonder mooie zangstem, maar weet haar personage als kwetsbare en soms wanhopige vrouw wel goed neer te zetten. Johnny Kraaijkamp krijgt het als de Joodse Herr Schultz zwaar te verduren wanneer het nazisme meer en meer aan populariteit wint. Ernst Ludwig, gespeeld door Martin Stritzko, is een van de Nazi-aanhangers. Stritzko is prima gecast voor de rol van de chanterende Ludwig. Ook Sabine Beens, die in 'Cabaret' de rol van prostituee Fräulein Helga Kost op zich neemt, past goed in het stuk.

Inzakkend tempo
'Cabaret' mist tijdens verschillende scènes aan kracht waardoor het tempo meerdere malen inzakt. Ook zijn er enkele scènes die de verhaallijn in de weg staan en beter hadden kunnen geschrapt. Ondanks enkele kritische noten is 'Cabaret' een mooie voorstelling geworden met een prima cast. Bijkomend pluspunt is dat musicalliefhebbers niet net als in 2006 naar Amsterdam hoeven af te reizen om de voorstelling te hoeven zien. 'Cabaret' doet dit seizoen namelijk diverse theaters aan.

Gezien: première 'Cabaret' op 12 oktober 2008 in het Parktheater te Eindhoven. 'Cabaret' speelt nog tot en met 1 maart in de theaters. Zie voor meer informatie en kaarten: www.cabaretdemusical.com