Recensie: 'Kruistocht in Spijkerbroek' – Timo Descamps geloofwaardig in Nederlands musicaldebuut

Zondag 28 September 2008

Na producties als 'Narnia'’ en 'Sjakie en de Chocoladefabriek' komt het Nationaal Jeugd Musical Theater dit seizoen de musical 'Kruistocht in Spijkerbroek'. De grote cast, vele kostuums en indrukwekkende decors maken de productie tot een mooi schouwspel. Hoofdrolspeler Timo Descamps zet een geloofwaardige Dolf Wega neer in zijn Nederlandse musicaldebuut. Dit neemt niet weg dat de musical ook een aantal kritiekpunten kent.

Door Inouk Boerma

De bekende jeugdroman 'Kruistocht in Spijkerbroek' van Thea Beckman vormt het uitgangpunt van de musical. Het boek verscheen al in 1974 en behoort sindsdien tot een van de klassiekers van de Nederlandse jeugdliteratuur. In 2006 werd het boek verfilmd onder regie van Ben Sombogaart. Een theaterversie was tot nu toe echter nog nooit verschenen. Dat maakt de eerste voorstelling van 'Kruistocht in Spijkerbroek' van het Nationaal Jeugd Musical Theater tot een wereldpremière.

'Kruistocht in Spijkerbroek' is met 70 castleden de grootste reizende productie van dit seizoen'Kruistocht in Spijkerbroek' is met 70 castleden de grootste reizende productie van dit seizoen.

Hoofdpersoon is de vijftienjarige Dolf Wega (gespeeld door Timo Descamps). Door deelname aan een wetenschappelijk experiment komt hij in het jaar 1212 terecht. Hij belandt midden in een kinderkruistocht. Achtduizend kinderen zijn, onder leiding van herdersjongen Nicolaas, op weg van Keulen naar Jeruzalem om de stad te bevrijden van de Saracenen. Zij reizen via Genua, waar volgens Nicolaas, de zee voor hen zal splijten. De tocht is moeizaam, zwaar en gevaarlijk en vele kinderen overlijden onderweg. Dolf weet door zijn moderne kennis de kinderen te helpen bij het overwinnen van allerlei gevaren. Naarmate de reis vordert, blijkt echter dat niet iedereen binnen de groep te vertrouwen is.

De Kruistocht blijkt zwaarder dan gedacht
De Kruistocht blijkt zwaarder dan gedacht.

Multimedia
De musical maakt gebruik van enkele multimediale hoogstandjes. Zo wordt het laboratorium verbeeld door middel van projecties, waardoor men in staat is om de actuele datum toe te voegen. Tijdens de première werd Dolf teruggestuurd van 27 september 2008 naar 27 september 1212. Deze reis door de tijd had echter wat spectaculairder kunnen worden vormgegeven. Nu maakte men slechts gebruik van lichtflitsen, terwijl een tovertruc à la Hans Klok leuker was geweest.
Het mooiste technische schouwspel is de manier waarop de route van de kinderkruistocht wordt getoond. Het publiek wordt met een duizelingwekkende vaart van stad naar stad meegenomen, als in een driedimensionale film die geprojecteerd wordt op het doek. De tijdsprongen, noodzakelijk bij de meeste producties die op boeken zijn gebaseerd, worden op deze manier ondervangen.

Timo Descamps als Dolf Wega
Timo Descamps als Dolf Wega.

Timo Descamps
De Vlaamse Timo Deschamps, bekend van de Vlaamse tv-serie 'Spring', speelt in 'Kruistocht in Spijkerbroek' zijn eerste hoofdrol in een musical. Hij is een zeer geloofwaardige en charmante Dolf. Ondanks het feit dat hij van oorsprong misschien meer acteur dan zanger is, is zijn stem ook aangenaam om naar te luisteren. Vooral in het duet met Janke Dekker, die onder andere Dolfs moeder speelt, is goed te horen hoe mooi de twee stemmen bij elkaar klinken. Janke Dekker heeft naast haar rollen als Dolfs moeder, bakkersvrouw en de Contessa van Genua, bovendien de vocale leiding over de musical.
Dré Hazes jr. maakt zijn musicaldebuut. Hij speelt de rol van Frank, een van de kinderen in de kruistocht die tot de vriendengroep van Dolf behoren.

Overgangen
'Kruistocht in Spijkerbroek' vormt met 70 kinderen en enkele volwassen castleden de grootste reizende productie in Nederland. Als de gehele cast op het toneel staat, vormt dit een indrukwekkende schouwspel. Jammer is echter dat de overgangen tussen sommige scènes erg lang duren. Daarbij komt het feit dat het Nationaal Jeugd Musical Theater niet met een orkest werkt, maar met bandopnamen, waardoor de wisselingen niet met muziek kunnen worden opgevuld. Een ander punt is dat de musical voor kinderen vrij lang duurt. Iets meer grapjes hadden het stuk voor hen toegankelijker gemaakt.
Ondanks deze kritiekpunten is 'Kruistocht in Spijkerbroek' een spannende reis door de Middeleeuwen geworden.

Gezien: première 'Kruistocht in Spijkerbroek' op 27 september 2008 in Schouwburg Amstelveen. De musical is te zien tot en met juni 2009 in verschillende theaters in het hele land. Meer informatie is te vinden op www.kruistochtinspijkerbroekdemusical.nl.