Recensie: musical 'Pinokkio'

Zaterdag 23 Februari 2008

Na de musicals ‘Doornroosje’ en ‘De 3 Biggetjes’ brengt Studio 100 opnieuw een musical in Nederland op de planken. Ook dit keer wordt K3 ingezet als publiekstrekker. Waren de dames van de bekende Vlaamse popgroep in ‘De 3 Biggetjes’ nog samen te zien, in ‘Pinokkio’ moet de zwartharige van het trio, Kristel, het alleen opknappen. Haar zang- en acteerprestaties pakken goed uit en ze zet haar rol meer dan verdienstelijk neer.

Recensie door Thomas de Heide

Musical 'Pinokkio'
De cast geeft onder leiding van Pinokkio acte de présence. (Foto: Studio 100)

Studio 100 is sinds jaar en dag een begrip voor elk kind vanaf een jaar of 4. Zo brengt het Vlaamse entertainmentbedrijf programma’s als ‘Kabouter Plop’, ‘Piet Piraat’ en ‘Samson & Gert’ op de buis en is K3 al jarenlang een succesvolle meidengroep met meer dan 3.500.000 verkochte singles en albums. Daarnaast exploiteert het bedrijf eigen pretparken en produceert het in rap tempo familie- musicals.
‘‘Pinokkio’, over een houten jongen die het verschil moet leren tussen goed kwaad, is niet de nieuwste musical die Studio 100 naar de theaters brengt. In seizoen 2000/2001 was de productie ook al in de Nederland te zien, met toen Ben Cramer, Frank Hoelen en Annemieke van der Ploeg in de hoofdrollen.
Naast de cast is ook de rest van de voorstelling grondig onder handen genomen. Verschillende scènes zijn ingekort of uitgebreid. Ook is er plaats gemaakt voor nieuwe liedjes en is er een compleet nieuw decor ontworpen. Tot slot wordt de titelrol niet meer afwisselend gespeeld door minderjarigen, maar door musicalactrice Anne Deliën. Een goede keuze, aangezien jongere acteurs de zware rol niet allemaal even goed kunnen neerzetten. Ondanks dat Anne niet meer minderjarig is, weet ze prima in de huid van het houten jongetje te kruipen. Ze drijft op een lachwekkende manier Nina de Ballerina, ‘het geweten’ (gespeeld door Kristel Verbeke), tot waanzin door haar steeds in de maling te nemen. Tevens beschikt Anne over een heldere zangstem, die goed past bij het onzekere personage dat ze neerzet.
Ook K3-lid Kristel Verbeke is dus van de partij in deze familiemusical. Ondanks dat de musicalzangers geen musicalopleiding heeft genoten, brengt ze het er goed vanaf. Bleef Kristel in de musicals ‘Doornroosje’ en ‘De 3 Biggetjes’ nog dicht bij haar rol als lid van K3, dit keer schudt ze dit imago van zich af en komt ten tonele als een ervaren musicalactrice.
Oudgediende Bill van Dijk doet in ‘Pinokkio’ zijn reputatie eer aan als de gemene Grimaldini die kinderen naar Luilekkerland lokt.. Zijn zangprestaties zijn onverminderd goed en op een bijna krankzinnige manier geeft hij aan Grimaldini het karakter van een zielige, kinderachtige en op geld beluste man.

Musical 'Pinokkio'
De Blauwe Fee tovert Pinokkio om tot een levende pop. (Foto: Studio 100)

Wieneke Remmers viel vroegtijdig af bij het tv-programma ‘Op zoek naar Evita’, maar is als De Blauwe Fee in ‘Pinokkio’ erg goed. Jammer genoeg is ze maar korte tijd op het toneel te zien is, terwijl ze haar rol erg goed speelt.
De enige acteur wiens prestaties achterlopen bij de rest is Cees Heyne. De man die een tijd te zien was in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ is vocaal duidelijk minder goed ontwikkeld dan zijn tegenspelers. Gelukkig maakt zijn acteerwerk als de bezorgde Gepetto, die op zoek is naar de weggelopen ‘Pinokkio’, dit deels weer goed.
Een groot pluspunt in deze voorstelling is het decor. Een theatertje vormt de basis van het decor, en door de gordijntjes open en dicht te doen worden steeds verschillende toneelbeelden getoond. Zo is het circus van circusdirecteur Raoul, gespeelt door Simon Zwiers, een genot om naar te kijken. Het visuele hoogtepunt vindt plaats wanneer het theatertje omgetoverd wordt tot een walvis: niet snel weet men met kleine ingrepen het toneelbeeld zo te veranderen, dat er een geheel nieuwe ruimte ontstaat.
Het grootste minpunt aan ‘Pinokkio’ zijn de flauwe grappen. Zo verschijnt Grimaldini ten tonele met de woorden ‘Hokus Spokus, iedereen kan toveren’, een bekende zin uit de K3-hit uit de musical ‘Doornroosje’. Makkelijke grap voor de kinderen, maar een inspiratieloze poging tot het maken van een grap voor de ouders.
Een pluspunt is dat de cast zich meerdere malen richt op de kinderen in de zaal. Deze interactie met het publiek roept vele reacties op bij de jongste telgen. Ze proberen Pinokkio te helpen als hij weer eens in de problemen zit of trachten hem te behoeden voor gevaar. Mede hierdoor zit het jonge publiek twee uur lang op het puntje van de stoel te genieten van een talentvolle cast, prachtige kostuums en van de steeds groter wordende neus van Pinokkio.

Zie ook:
Musical 'Pinokkio' vrijdag in première
Interview Kristel, Bill van Dijk en Wieneke Remmers
Fotoreportage: Perspresentatie musical 'Pinokkio'

Gezien: première 'Pinokkio' op vrijdag 22 februari in Theater aan de Parade te Den Bosch. ‘Pinokkio’ speelt tot en met mei in de theaters. Kijk voor meer informatie en het bestellen van kaarten op www.studio100.nl.