Recensie: musical 'Ciske de Rat'

Zaterdag 17 November 2007

Na het musicalavontuur '3 Musketiers' duurde het enkele jaren voordat Joop van den Ende Theaterproducties met een geheel nieuwe en zelf geproduceerde musical op de planken zou komen. Die jaren wachten zijn beloond met een musicalversie over het bekende Amsterdamse straatschoffie Ciske de Rat. Het heden en het verleden van dit straatschoffie smelten in de voorstelling naadloos in elkaar over en maakt van 'Ciske de Rat' de absolute topper van dit theaterseizoen.

Recensie door Thomas de Heide

Ciske (Dave Dekker) en Cis de Man (Danny de Munk)'Ciske de Rat' – de Musical is gebaseerd op de Ciske-trilogie, geschreven door Piet Bakker. De boeken die als warme broodjes over toonbank gingen, werden nog populairder na het uitkomen van de film over het Amsterdamse straatschoffie in 1984. De film met Danny de Munk als Ciske werd een megakassucces en wist bijna 2,5 miljoen Nederlandse naar de bioscopen te lokken. Ook in de musical maakt Danny de Munk zijn opwachting. Dit keer niet als de jonge Ciske, maar als Cis de Man. André Breedland en Maurice Wijnen bewerkten de trilogie tot een leven vol flashbacks. Cis de Man ontmoet oude vrienden en vijanden. Zo komt Jan Verkerk (Jorge Verkroost), de vroegere vijand van de kleine Ciske opnieuw op zijn levenspad.

Ook treft Cis zijn geliefde meester Bruijs (Hugo Haenen) aan tijdens de oorlog op de Grebbeberg.
Naast het bekende nummer 'Ik voel me zo verdomd alleen', komen in de voorstelling talloze nieuwe nummers voorbij die gemaakt zijn door Henny Vrienten. De liedjes passen perfect bij het tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt en geven het verhaal extra betekenis. Naast serieuze nummers, is er genoeg ruimte over gebleven voor vrolijke nummers waarvan 'Artis in September' een goed voorbeeld is.
Marleen van der Loo, onlangs nog één van de ‘Op Zoek naar Evita’-finalisten, glanst in haar bijrol als Suus Bruijs. Ook Mariska van Kolck (Tante Jans), Ad Knippels (kinderinspecteur Muysken) en Marjolein Touw (moeder Vrijmoeth) geven elk een eigen draai aan hun rollen, waardoor de filmacteurs worden vergeten.

Moeder Vrijmoeth (Marjolein Touw) bedreigt Ciske
Moeder Vrijmoeth (Marjolein Touw) heeft ruzie met Ciske. (Foto: Joris-Jan Bos)

Danny de Munk, die vele jaren de naam Ciske als bijna als zijn tweede naam droeg, weet ook als Cis de Man het publiek te overdonderen met zijn zang- en acteerkwaliteiten. Het proces dat hij net als klein jochie steeds moet blijven vechten om zijn mannetje te blijven staan, brengt hij tot een hoogtepunt in het nummer 'Oorlog In Mij'.
De kleine Ciske (Sam Leijten), doet niet onder voor zijn volwassen medespelers en weet naast het stoere binkie uit hangen, ook heel ingetogen te spelen. De kans zit er dus dik in dat de tien kleine Ciskes, die afwisselend de rol vertolken, over enkele jaren als volwassen musicalsterren in de theaters te bewonderen zijn.

Ciske (Dave Dekker) in de les bij meester Bruijs (Hugo Haenen)
Ciske (Dave Dekker) in de les bij meester Bruijs (Hugo Haenen). (Foto: Joris-Jan Bos)

Het decor dat groots is, maar simpel overkomt, verandert door middel van projecties op de achterwand en kleine decorwisselingen snel van onderwerp.
Met 'Ciske de Rat' laat Joop van den Ende Theaterproducties zien dat Nederland een volwassen musicalland is geworden. Want naast bekende musicals naar Nederland over te brengen, en een legioen aan goed opgeleide musicalacteurs in huis te hebben, is de tijd nu rijp geworden om met kwalitatief goede musicals van eigen bodem te komen. En daar mogen we best trots op zijn.

Gezien: 'Ciske de Rat'– de Musical op 16/10/07 Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam. 'Ciske de Rat' toert nog tot volgend najaar door de theaters. Info en kaarten? www.musicals.nl. Auteur recensie: Thomas de Heide / Fotografie: Joris-Jan Bos