Recensie: musical 'Hair'

Maandag 22 Oktober 2007

Het moest dé love rock musical van dit seizoen worden, met een sterrencast bestaande uit onder andere Jelka van Houten, Bettina Holwerda en Oren Schrijver. Toch slaagt 'Hair' hier niet in. Een te onduidelijke verhaallijn, een veel te lange intro en eerste helft zijn hier de oorzaak van.

musical 'Hair'
Dewi Pechler (Aquarius), wordt op handen gedragen. (Foto: Leo van Velzen)

Aankomend regisseurtalent Macus Azzini maakte samen met jonge theatermakers een eigentijdjes versie van de flowerpowermusical 'Hair'. Het verhaal van de musical gaat over de jonge Claude Bukowski (Jorrit Ruijs) die het leger in moet. Hij vertrekt naar de stad om daar eens rond te kijken en ontmoet er vervolgens een groep jongeren waarmee hij optrekt. Bij hen leert hij liefde, vrijheid en rebellie kennen. Dan moet hij kiezen tussen zijn nieuwe vrije toekomst en het leger.

Al wanneer het zaallicht langzaam dooft is het duidelijk dat 'Hair' geen alledaagse voorstelling is: er zijn geen coulissen, er hangt een weeïge rookgeur in de zaal en het orkest is in een kamer op het toneel gestationeerd. De opening, die op enkele grote schermen op het toneel, door oude hippies wordt verzorgd, duurt te lang. Tijdens de beschrijving van hun hippietijd zitten enkele lachmomenten, maar is vooral langdradig en voegt eigenlijk niets toe aan de voorstelling.
De cast, die voor 'Hair' is verzameld mag er wezen. Oren Schrijver bereikt als Burger vocale hoogstandjes, om Dunya Khayame als Jeanie valt veel te lachen en Jelka van Houten zet goed het rijkeluiskindje Sheila neer.

musical 'Hair'
Jelka van Houten (Sheila) hoeft zich niet te vervelen. (Foto: Leo van Velzen)

Toch weet de cast met hun zang- en acteerkwaliteiten, de minpunten niet te verbloemen. De voorstelling slaat namelijk op sommige punten totaal door. Zo gebruikt Claude, die in deze 'Hair' de naam Kloot toegewezen krijgt, in de tweede helft drugs. Tijdens deze trip, die veels te lang duurt, staat de muziek zo hard, dat een gehoorbeschadiging dicht in de buurt komt. Het verhaal is erg onduidelijk en er wordt van de hak op de tak gesprongen. De rode draad van het verhaal lijkt wel kwijt. Ook duurt het lang, heel erg lang, voordat er pauze is. Pas na bijna anderhalf uur te hebben gespeeld, neemt de cast even afscheid van het publiek. De tweede helft, die volgt, duurt krap een half uur.
Wie wel een applausje verdient, is André Joosten die verantwoordelijk is voor het decorontwerp. Joosten heeft van het toneel verschillende lagen weten te creëren, wat een prachtig effect heeft. Achter is de ‘huiskamer’ met het orkest, terwijl op de voorgrond verschillende rekwisieten gestald worden. Tijdens de trip van Kloot komen er verschillende gekleurde ballen uit de lucht, die langzaam zakken en stijgen.
Het mag duidelijk zijn dat men door ‘Hair’ compleet anders en vernieuwend uit te brengen, de diepte in is getuimeld. Als cast en creatives het een en ander aan de voorstelling wijzigen, wordt ‘Hair’ vast een stuk leuker.

Gezien: première musical ‘Hair’ op 20 oktober 2007. Producent: Seaside Productions. 'Hair' tourt tot april 2008 door het land. Meer info? Zie: www.hairmusical.nl.
Auteur artikel: Thomas de Heide / Fotografie: Leo van Velzen