Recensie: Engelse musical 'Fame'

Woensdag 10 Oktober 2007

Nadat in de in 1980 verschenen film 'Fame' groot succes oogstte, volgenden al snel een televisieserie en een musical over de groep leerlingen die uitgekozen werden voor de New York's High School for the Performing Arts. Dit seizoen zijn er maarliefst twee versies van de musical ‘Fame’ in de Nederlandse theaters te zien. De Engelse versie van de dansmusical ging afgelopen maandag in première en laat naast hoogtepunten, een paar steken vallen op vooral taal- en acteer gebied

Cast Engelse 'Fame'
De castleden van 'Fame' tijdens hun laatste wervelende dans. (Foto: Margot de Heide)

'Fame' volgt een groep studenten vanaf het moment van hun auditie tot aan het eindexamen aan de New Yorkse High School of Performing Arts. Ze hopen allemaal op een gouden toekomst en door te breken als succesvol acteur, zanger, muzikant of danseres. Enkele studenten zullen hierin slagen, maar voor anderen is de opleiding te zwaar om hun ultieme droom te bereiken.

Elke producent wil graag zoveel mogelijk bezoekers in een zo kort mogelijke tijd naar zijn musical lokken. Producent StayTuned entertainment & Arena Theater & Festspiel i.s.m. Ruud de Graaf en Hans Cornelissen gebruiken Hans van der Togt en Jody Bernal als lokaas in de hoop volle zalen te trekken. Dit heeft niet alleen maar positieve gevolgen. Dat de acteerprestaties van Hans van der Togt zijn namelijk diep onder de maat. Naast zijn acteerdieptepunt heeft de ex-presentator ook de Engelse taal niet onder controle en komt hij daardoor in de rol van Mr. Myers ongeloofwaardig over. Zanger Jody Bernal, die bekend werd met het nummer 'Que Si, Que No' en vorig jaar te zien was in het tv-programma 'Sterren Dansen Op Het IJs', presteert beter dan Van der Togt. Zijn zang is goed, maar toch laat ook Bernal een aantal steken vallen. Zijn spel gaat gepaard met teveel overacting, waardoor hij in de rol van Joe te gemaakt overkomt.

Cast Engelse 'Fame'
V.l.n.r. Casey Francisco, Vincent De Lusenet, Ivo Chundro en Madelon van der Poel. (Foto: Margot de Heide)

Castleden die wel het publiek weten te overtuigen, zijn Ivo Chundro (Tyrone), Casey Franciso (Mabel) en Daniela Valvano (Carmen). Chundro voert prachtige dansen uit, terwijl Franciso voor de komische noot zorgt door middel van haar eetprobleem. Valvano zingt de longen uit haar lijf tijdens het nummer 'Fame' en laat de ontwikkeling van populair meisje naar drugsverslaafde goed zien. Vincent de Lusenet als Nick en Madelon van der Poel als Serena zijn een goed duo en zingen samen het nummer 'Let’s play a love scene'. Danny Houtkoper, die eerder dit jaar de rol van Schlomo aan zich voorbij zag gaan voor de Nederlandse 'Fame', zit in de Engelse versie van de musical helemaal op zijn plek als Schlomo.
Een ander struikelblok in de voorstelling is dat veel acteurs nog worstelen met de Engelse taal. Naast alle liedjes, zijn ook de andere teksten in het Engels. Vooral bij oudere acteurs als Donna Lynton en Hans van der Tocht is het gissen naar de betekenis van woorden.

Cast Engelse 'Fame'
De cast poseert na afloop van de première voor de aanwezige pers. (Foto: Margot de Heide)

Op dansgebied presteert de cast een stuk beter en worden tijdens de tweeëneenhalf uur durende voorstelling, in een sneltreinvaart verschillende mooie dansen opgevoerd. Het decor is erg simpel, maar slim opgezet. Het orkest is op het midden van het toneel gestationeerd waaromheen het decor staat. De decorstukken draaien om het orkest heen, zodat in enkele seconden het toneelbeeld gewijzigd kan worden. Voordeel hiervan is, is dat er geen lange decorwisselingen zijn, die de vaart uit de voorstelling halen.
Al met al is 'Fame' zeker voor dansliefhebbers een aardige voorstelling. Ouders met kinderen onder de twaalf kunnen nog beter even wachten totdat de Nederlandse 'Fame' in de theater speelt, zodat ook de kinderen de voorstelling goed kunnen volgen.

Gezien: première Engelse 'Fame' op maandag 8 oktober. De musical is nog tot eind december in de theaters te zien. Meer informatie? Zie: www.musicalfame.nl.
Auteur artikel: Thomas de Heide / Fotografie: Margot de Heide