Recensie: musical 'De Matroos in de Doos'

Dinsdag 09 Oktober 2007

Theater Terra is na dertig jaar niet meer weg te denken uit de Nederlandse theaterwereld. Met de avontuurlijke jeugdmusical 'De Matroos in de Doos', gebaseerd op het gelijknamige boek van Daphne Deckers, wordt hun jubileum groots gevierd.

Cast 'De Matroos in de Doos'
De cast poseert na afloop van de première. (Foto: Margot de Heide)

De kamer van de net verhuisde Marijn (Liesbeth Janse) verandert plots in een zee. Het wordt een reis in een droom van een jongetje dat boos is op zijn vader en zijn moeder. Na een tijdje rondgedobberd te hebben op de open zee, wil Marijn graag weer naar huis. Cornelis Meeuw (Martijn Fischer) helpt hem met zijn reis naar huis. Onderweg beleven ze allerlei avonturen.

Theater Terra heeft van 'De Matroos in de Doos' een avontuurlijke, maar vrolijke musical weten te maken. Met de meest eenvoudige middelen wordt een boot met daarop dansende Chimpansees tevoorschijn getoverd en doet een omgebouwde vuilniscontainer dienst als Haai Karakas (Daan van Rijssel). Dat Theater Terra ook op de details let, blijkt uit de kartonnen doos waarin Marijn zit. Deze zakt namelijk gedurende de voorstelling steeds verder in. Dit zou ook in het echt met zo’n doos gebeuren.

Musical 'De Matroos in de Doos'
Cornelis Meeuw (l) en Marijn drijven rond op open zee. (Foto: Joey Buddenberg)

Het waterbassin van Fons Terra is een grandioze vondst. De zee, die hierdoor is gecreëerd, maakt het verhaal nog echter. Het scherm dat achter het waterbassin is geplaatst, zorgt voor een weerkaatsing van het water. Daarnaast is het scherm tijdens bepaalde scènes doorzichtig, zodat er beelden worden getoond als wuivende palmbomen en een toerend schip in de verte.
De voorstelling, die als een sneltrein voorbij raast, zakt in wanneer Marijn bij Pexta Maxima (Noortje Herlaar), de weter der dingen, belandt. De goede raad die Pexta Maxima aan Marijn geeft, duurt te lang voor de kinderen. Er wordt dan ook flink gewiebeld en gedraaid op de stoelen. Gelukkig neemt de voorstelling hierna een enorme vlucht en eindigt deze spannend wanneer Marijn door het oog van een Tornado gaat en zo weer veilig thuis belandt.

Musical 'De Matroos in de Doos'
De cast neemt het applaus van het publiek in ontvangst. (Foto: Margot de Heide)

Liesbeth Janse, eerder te zien geweest in de jongerenserie 'Topstars', vertolkt de rol van Marijn erg goed. Ze laat zijn zachte, naïeve kant zien, maar haalt tegelijkertijd zijn stoere en strijdlustige karakter naar boven. Ook de andere castleden spelen hun rollen goed en brengen het verhaal op een enthousiaste manier over.
'De Matroos in de Doos' kent veel humor, die vooral Cornelis Meeuw tot uiting brengt. Op een grappige wijze wordt het verhaal gespeeld, zodat de cast ondertussen op een luchtige manier ook minder leuke dingen uit het leven naar voren brengt. Juist door die verdeling en originaliteit is deze nieuwe Theater Terra musical een spetterende musical voor jong en een aangename musical voor oud.

‘De Matroos in de Doos’ toert tot en met 20 januari 2008 door de Nederlandse theaters. Meer informatie? Zie www.theaterterra.nl.
Auteur artikel: Thomas de Heide / Fotografie: Margot de Heide en Joey Buddenberg